Hej och hå med Svensk Handel

IMG_0632 2.jpeg

Sydsvenskan hade den 17 februari (betalspärr) en intervju med en ”butiksexpert” från Svensk Handel. Artikeln börjar med ingressen:

Varje vecka slår tretton skånska butiker igen

Expertens kommentar är:

” Men det kommer alltid någon ny typ av handel”. Experten tillägger senare ”att den som driver en fristående butik måste finnas på en plats med stark köpkraft och ett stort flöde av människor”

Men om det är så att Malmö Stad genom sitt planmonopol har tillåtit etablering av flera stora köpcentra och därmed dragit undan mattan för handeln i centrum, påhejad av Svensk Handel.

Då försvinner det som var ”platser med stark köpkraft och stort flöde av människor. Vad gör man då? Experten från Svensk Handel rycker på axlarna och levererar ännu en intetsägande pratbubbla:

”Vi vet inte säkert vilken typ av handel vi får se framöver, men butikernas förmåga att kombinera digital och fysisk handel lär spela en avgörande roll”.

Svensk Handel har ingen bestämd uppfattning. Det är bara kul att få vara med och kommentera. Hej och hå.

Men om vi går tillbaka i tiden när det stora köpcentret Emporia kom till så lät det annorlunda. Då var man tvärsäker.

Jag skrev ett inlägg på denna blog Livet i centrum – en fråga för handeln? 9 juli 2013, där jag inledningsvis skrev: Om inte folklivet än mer ska förläggas till köpcentrumens konstgjorda stadsmiljöer måste synen på vad stadskärnorna är till för förändras.

En annan helsida i Sydsvenskan skrev jag den 4 juni 2012 . Artikeln hade rubriken  Stora köpcentra hotar tillväxten i omkretskommunerna. Den artikeln fick tydligen Svensk Handel att reagera. Man ryckte ut med Svensk Handel i Malmö och ordföranden för hela organisationen med en artikel med namnet Besöksnäringar och handel. 22 oktober2012.

Där skrev man följande: Från år 2000 till nu har detaljhandeln i Malmö skapat 2 700 nya jobb. Den gamla industristadens tillväxt drivs idag till stor del av handel. Inget hindrar andra kommuner från att haka på och göra handeln och besöksnäringen till hela Skånes tillväxtmotor.

Och hakade på – det gjorde man på en del håll. Kristianstad t ex. Där kunde politikerna inte bärga sig förrän de fått samma företag som fick till Emporia att också komma till Kristianstad. Det gällde att haka på som Svensk Handel sa – hej och hå.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s