Mall of Scandinavia och faktaresistens

Ett ord som kommit att användas flitigt den senaste tiden är faktaresistens. Som jag förstår det så tror somliga inte på det som anses vara uppenbart sant. Det är naturligtvis så att två gånger två är fyra. Ingen däremot, men ….  Om detta har Fjodor Dostojevski beskrivit på ett lysande sätt i boken ”Anteckningar från källarhålet”

”— människan, vem hon än är, överallt och i alla tider, älskar att handla som hon själv vill och inte alls som förnuftet och nyttan bjuder henne att handla.”

Vad som emellertid samtidigt händer är att de som har matematiken och tabellerna som stöd inte drar sig för att ha åsikter långt utanför summan av två gånger två.

I Solna kommun, granne till Stockholm har man byggt ett köpcentrum, Sveriges största, hittills får man väl tillägga. Det har det blygsamma namnet Mall of Scandinavia. Det visar sig nu att centrumets tillkomst drabbar andra liknande anläggningar i omgivningen. Trots detta hävdar Handelns Utredningsinstitut att:

”Det skulle kunna byggas ett Mall of Scandinavia per år i Storstockholm”

Fler kommuner skulle kunna bli som Solna, en kommun som består av stora lamellhus som i Blåkulla, dvs Hagalund. Det Hagalund som konstnären Olle Olsson skildrade innan det revs och ersattes av en corbusiansk markdröm. Resten av Solna består av stora genomfartsvägar och vid en av dessa har Mall of Scandinavia byggts.

Är det ett faktum att det skulle gå att bygga en sådan jätteanläggning per år? Vad händer då med resten av det urbana samhället. Det övervägandet ingår inte i de fakta som HUI redovisar.

Därför är jag ibland faktaresistent. Jag är emot fakta som HUI lägger fram. Att be HUI göra beslutsunderlag för köpcentra är som att be läkemedelsindustrin bedöma behovet av sjukhus.

Här kan du läsa artikeln i Dagens Industri, via länken nedan.

http://www.di.se/nyheter/jattegalleria-drabbar-konkurrenter/

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s