Om taxi – i Köpenhamn och andra ställen

Köpenhamn

imgresFör många år sedan. Innan det fanns en bro mellan Köpenhamn och Malmö så åkte jag taxi från färjan i Köpenhamn. Taxichauffören gjorde som många danskar -skojade och provocerade oss svenskar lite grann. Han berättade historien om folken som vandrade från Europa och till slut hamnade vid det som nu heter Öresund. Där stod en skylt ”här slutar Europa”. Det vara bara ”dem som icke kunde lese”  som fortsatte över till Fraemre Asien, dvs Sverige – sa chauffören
Jag brukar bjuda på dessa små provokationer under mina besök en gång i veckan i Köpenhamn. Ända kan jag inte låta bli att småle för mitt inre inför den nya situation som nu taxiverksamhet i Köpenhamn står inför.
Vad handlar verksamheten om? Köra folk hit och dit naturligtvis – men det finns också en annan aspekt. Du åker i en stor Mercedes. I Sverige får man numer tränga sig in i allt möjligt som kallas taxibil. De köpenhamnska Mercedesbilarna är inte av det mindre slaget. Varför det är så handlar om skatteregler. Efter inköp kan de efter några år säljas utan den skatt på 180% som vanliga danskar betalar. ”Mordant” säger min franske vän.
Konsekvensen blir att Mercedes- Benz som säljer 800 bilar om året till taxiverksamheten (90% av marknaden) nu tappar 25% av sin marknad och taxibolagen får börja använda andra bilar utan försäljning i andra hand.
Vad handlar taximarknaden i Köpenhamn om ifall du undrar. You guess!

Malmö

Hur är det då här i Främre Asien – Malmö.
Jag läser i SydsvenskanSkatteflykt. Konkurser. Gangstermord. Och nu: 84 bilar beslagtagna i en razzia. Kaoset i Malmös taxivärld fortsätter.

Jag vill inte kommentera detta alls, utan jag vill i stället berätta om en annan taxiresa alldeles nyligen.

San Francisco

imagesHärom kvällen åkte min fru och jag taxi i San Francisco – eller med Uber för att vara exakt. Uber är enskilda företagare som är anslutna till ett system som du når via en app på din mobiltelefon. Vår bil kom på två minuter. Föraren var en man (inte han på bilden) som log vänligt men inte sa något- han var nämligen döv. Det spelade ingen roll alls då all information han behövde fanns i det SMS han fått. Vi bekräftade att det som stod där var riktigt. Sen åkte vi – i en ny och ren bil. Väl framme tackade vi och steg ur. Betalning inklusive dricks var redan gjord i systemet.

Uber har idag tagit över två tredjedelar av det som var taximarknaden i San Francisco. Det har gett enskilda en möjlighet till arbete – i större eller mindre utsträckning. Varje resa bedöms på appen. Man kan således se att den bil man beställt har fått goda omdömen av andra som rest med den. I gengäld bedöms du som passagerare – om du är trevlig eller inte. Detta skapar ett förtroende mellan förare och passagerare. Alltså ett system som gynnar små företagare och inte sådana som egentligen drivs av andra intressen och ”affärsmodeller”.

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s