Inte en H/M till!

IMG_7641När jag håller föredrag och när jag skriver i denna blogg försöker jag säga att framtiden för handeln i centrum ligger  i att uppmuntra lokala företag med någon unik produkt eller kunskap tillsammans med en näthandelssatsning. Det är bätte än att sätta sin tillit till de vanliga kedjeföretagen. Ändå lever föreställningen kvar att bara man får t.ex.  H/M till centrum så vänder kundströmmen hem från de stora köpcentren.

Jag har skrivit en del om köpcentras effekt på stadskärnor och på stadsbebyggelse i allmänhet. Vad vi borde bli mer uppmärksamma på är det stora detaljhandelskedjornas betydelse i sammanhanget. Skall du övertyga politiker om att anta en detaljplan för ett köpcentrum bör du kunna visa att du har hyresgäster som vill etablera där. Då räcker det ibland med en stor livsmedelsbutik. Projektet står därmed och faller med denna enda hyresgäst som i praktiken avgör om det skall byggas vägar och rondeller (på skattebetalarnas bekostnad) och t o m bostäder i närheten.

Det är därför mycket glädjande att läsa i Kristianstadsbladet om konceptet Unika Butiker som nu finns i femton städer. Syftet är att förbättra förutsättningarna för fristående butiker. Medlem kan man bli om man inte är en franchisebutik eller tillhör någon kedja. För just Kristianstad passar denna idé utmärkt. Stadens handel och liv i centrum hotas nu av, dels ett jättelikt köpcentrum i själva centrum, dels av ett planerat externcentrum.

Det är flera skäl till varför konceptet Unika Butiker är intressant. Jag tolkar det som att det handlar om butiker som verkligen har någonting som är ”eget”, produkter eller kunskap eller både och. Det räcker inte med att man slår upp en låda med lite designprylar som kan hittas via datorn. Den typen av butiker kommer inte att bidra till centrums överlevnad.

Slutligen bör vi som konsumenter bli mer medvetna om de lokala företagens betydelse och inte bli så imponerade när något nytt köpcentrum annonserar att man skall få in nya kedjor som ännu inte finns i stan. Dessa nya koncept är oftast lika unika som ytterligare en variant av hårschampo och ägs av samma internationella företag.

I San Francisco får inte kedjeföretag etablera intill varandra. Skulle de försöka så uppstår spontana kampanjer mot dem.

oppose-jack-spade-poster

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s