Varför ägs så många hotell av samma företag?

FS00013159Igår skrev Sydsvenskan om planerna på ett nytt hotell i Malmö. Den första blänkaren i tidningen nämnde i stort sett bara att det skulle bli 40 nya jobb. Trevligt i sig. Senare avslöjades var det nya projektet skulle uppstå. I Skånska Dagbladets lokaler. På så sätt kunde tidningen räddas. Trevligt det också.

Men är inte meningen med att bygga ett nytt hotell att det framför allt skall vara till för folk som behöver bo där?

Nej, det kanske det inte är. Meningen kan också vara att hindra andra hotellföretag att komma in på marknaden. I senaste numret av tidskriften Economist skriver man om ”företagssardiner”. Med det menar man företag som ynglar av sig i snart vartenda hörn av stan, likt espressocaféer.

I det aktuella fallet ovan handlar det om norrmannen Petter Stordalen som är något av en idol för politikerna i Malmö. Själv besväras han inte av den rollen nämnvärt.
Utöver de tre hotell man har i Malmö så skall det nu bli alltså bli ett i Skånska Dagbladets lokaler. Även i den stora kongressanläggningen som byggs nära stationen är man med med ett jättehotell. Och vid Malmö Arena skall det också byggas ett hotell med, just det – samme aktör.

En gång i tiden hade jag ett uppdrag att finna ett koncept och ett nytt nyttjande av den numer vilande Öresundsutställningen. Lokalerna används ibland för fester. Ett konsortium med investerare, arkitekt och operatör togs fram. Tyvärr satte staden som är fastighetsägare en tidsgräns som var snäv och lämnade sedan över till – guess who som sedan såg till att inget hände.

Är det en bra strategi frågar sig frågar sig Economist, att sätta upp nya enheter som konkurrerar med dem man har. Ja -ibland. Espressobarer kan man tydligen etablera i vartenda kvarter utan att det slår mot befintlig verksamhet för mycket. En kopp kaffe är trots allt en kopp kaffe även om den som säljer den kallar sig för ”senior barrista”.

Med hotell är det lite annorlunda. Kunderna är mer märkestrogna. Därför har hotellen inom samma kedja olika namn. De klassificeras olika, olika antal stjärnor m.m.

Handen på hjärtat. Kan du skilja mellan ett tre-stjärnigt och ett fyr-stjärnigt hotell?
Nä – tänkte väl det.

På så sätt kan man låtsas att det är en mångfald även inom detta område i vårt samhälle. Men egentligen är det i en och samma tratt som pengarna åker ner i.

I Norge.

 

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s