Framtidens köpcentrum – Entré?

Entré 2 april 14Framtidens köpcentrum. Ja så kallar sig Malmö Entré när man nu bygger om. Jag har tidigare redovisat hur många tomma lokaler man har. Just nu är det ingen idé. Köpcentret är mer eller mindre tömt på butiker. Det är lättare att räkna det fåtal butiker som är kvar.

Det är lätt att ironisera och vara sarkastisk över de problem som köpcentret Entré har mött. De har en svår uppförsbacke när de nu vill lansera köpcentret på nytt. Alla vet att det är svårare att komma igen om man misslyckas vid starten än om det går bra från början. Men som sagt – försök själva.

Det är lite tråkigt att de använder uttrycket ”framtidens köpcentrum”.  Många byggprojekt  använder ungefär samma sak när de skriver ”vi bygger för framtiden” .
Ja – och?
Är det någon som bygger för dåtiden?
Ett vanligt grepp som reklamfolk använder är att vända ett uttryck i sin motsats: framtid – dåtid. Blir det tokigt när man vänder är risken stor att det blir fel även åt andra hållet.

Entré - ScorettMalmö Entré säger sig nu bygga för framtiden. Det är en truism i så motto att det inte är klart än men blir det senare. Viktigare är att fundera om ”framtiden” i sammanhanget skall syfta på något som blir annorlunda och som är bättre i fas med den snabba utveckling som sker inom handeln.

Det man gör verkar bara vara att pressa in ytterligare butiksyta i ett köpcentrum som bygger på bilburna kunder. Det finns nu flera alternativ för dessa kunder.

 

Men vad skall man göra – om man inte gör det man gör?

Ingen aning.

Varför skulle det finnas en lösning på det problemet?

Entré - gatuplan 2.4.14

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s