Tillväxt – för vem?

ICA Maxi Västra Hamnen i Malmö

 

Jag fick en inbjudan från Arena för Tillväxt. Så här presenterar sig Arena för Tillväxt

Arena för tillväxt – en icke vinstdrivande organisation – ska tillsammans med privata och offentliga aktörer aktivt bidra till lokalt och regionalt tillväxtarbete

Arena för Tillväxt startade år 2000 och ägs av ICA, Swedbank och Sveriges Kommuner och Landsting. Arena för Tillväxt arbetar med att främja lokalt och regionalt tillväxtarbete genom i första hand kunskapsförmedling och processtöd riktat till privata och offentliga beslutsfattare.

Inbjudan gäller ett lunchseminarium om ”Handeln – framtidsbransch i utveckling.
Meverkande i en panel av tre personer är en etableringschef för monopolföretaget ICA (som är delägare i Arena för Tilväxt), en VD för HUI Research som ägs av Svensk Handel och en ekonom som tidigare var ekonom på HUI.

Vad monopolföretaget ICA vill behöver man väl inte fundera särskilt länge över. Svensk detaljhandel är idag en utpräglad småföretagarbransch med hälften av alla försäljningsställen utan anställda. Organisationen Svensk Handel talar inte för dessa utan har utvecklats till en lobbyist för köpcentra.

Vems tillväxt tror du seminariet kommer att handla om?

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s