Stadsplanering – en fråga om tilltro?

DSCF0669Vårt samhälle planeras av en elit bestående av politker och stadsplanerare och många andra professioner. Man antar att allt görs i största välmening om dem som betalar lönen för denna elit. I en del fall – planer för externa köpcentra – så kan man undra om omsorgen kanske mer riktar sig till internationella pensionsfonder än till medborgarna.

Planering innebär ju att man tar på sig rollen att utforma samhället fysiskt och på annat sätt. Det kan gälla införandet av regler och riktlinjer. Samtidigt som man gör det så uttrycker man också åsikten att detta är bra för alla. Men alla har inte fått yttra sig om de regler som införs. Det skulle ju för övrigt vara väldigt opraktiskt. I stället skickar man runt frågan till en annan elitgrupp, myndigheter och andra så kallade sakägare. Till slut kommer man fram till en uppfattning som skall gälla.

Det är ibland intressant att notera detaljer i vardagslivet som i sig rymmer en annan syn än den man är van vid. Övergångsställen till exempel. I Noe Valley och många andra stadsdelar i San Francisco är gatunätet uppbyggt i en rutnätsstruktur. Kvarteren är nästan identiskt lika stora och ungefär 170 x 70 meter. Mellan dem går för svenska förhållanden breda vägar, ibland flerfiliga. Även i de mest centrala delarna får man köra bil. Trottoarerna är också generöst tilltagna så alla får plats.

Min observation gäller mötet mellan trafiken och fotgängarna. Vid gatukorsningarna är övergångsställen markerade med två parallella linjer i vägbanan. Rödljus är inte särskilt frevkventa. Det hela bygger på en allmän attityd att man tar hänsyn till fotgängare (och även cyklister). Till och med spårvagnen stannar vid övergångsställen och släpper fram en fotgängare.

DSCF0667Sker det då inga olyckor i trafiken i San Francisco. Jo, det gör det och man är mycket medveten om det. Cyklandet ökar kraftigt och därmed olyckorna. Min egen teori är att olyckorna till större del sker i ”downtown” där trafiken är ljusreglerad och hastigheten mycket högre än i till exempel Noe Valley. I bostadsstadsdelar som denna är trafikbeteendet helt enkelt mycket hänsynsfullt.

Jag tror avslutningsvis att detta enkla exempel visar på något som framhålls i USA; nämligen att du bör vara en god medborgare och att du har ett eget ansvar. Det var i korthet det president Obama sa till ett hundratal skolledare i ett TV-tal häromdagen.

Nu till något helt annat – men ändå på samma tema.

I söndags var det amerikansk fotboll. San Franciscos 49ers spelade mot Seattles Seahawks. Matchen gick i Seattle. I Noe Valley var kanske ett tiotal pubar och barer fulla av folk som följde det hela via storbilds TV. Man följde matchen ljudligt så det hördes långt ut på gatan.

San Francisco förlorade. Ledde det till upplopp och vandalisering? Till krossande av butiksfönster och vandalisering av bussar och spårvagnar? Nä, man dränkte sorgen i en öl och gick hem. Vi niotiden var allt lugnt igen.

USA är ingen idyll men de två exemplen jag nämnt ovan räcker långt. Vill du ha fler så läs här vad Frank Schmiechen, ställföreträdande chefredaktör för ”Welt-Gruppe”, det stora tyska dagstidningsförlaget, tycker.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s