Att ersätta gårdagens misstag med tidsenligare

City 2 utanför Köpenhamn
City 2 utanför Köpenhamn

Idag (19.12.13) skriver jag på kultursidan i Helsingborgs Dagblad om Landskronas beslut att säga nej till externa köpcentra och Kristianstads beslut att inte göra det. Det är motiveringarna som är intressanta. Det handlar om att det inte finns någon omväg. Man kan inte hänvisa till marknadskrafterna eller ”utvecklingen”? Man måste göra egna bedömningar.

Rubriken är ett citat från en gammal teckning av Salon Gahlin. Läs artikeln i HD.

3 reaktioner till “Att ersätta gårdagens misstag med tidsenligare”

  1. Tack Anders för en mycket välskriven artikel om handelsfrågan i dagens Helsingborgs Dagblad. Trevligt när vi tjänstemän får uppbackning för ett – åtminstone för ”marknaden” och politiken – radikalt beslut.
    Grundfrågan är, som du själv antyder, vilken stad vill vi ha?
    Mvh/Per Fredrik von Platen

    Gilla

  2. Bra att du har engagerat dej i de här frågorna. En sak i det här sammanhanget som jag har funderat över men varit lite för oföretagsam för att utforska själv och det gäller miljökonsekvensutredningar. I vilken mån är sådana obligatoriska vid etablerande av nytt köpcentrum samt om de görs räknar man då i utredningarna med den ökning av växthusgasutsläpp som rimligen följer av att man ersätter koncentrerade transporter från leverantörer och grossister till köpcenter med ett väldigt stort antal biltransporter med privatbilar.
    Jag har en känsla av att det åtminstone historiskt funnits ett intresse såväl från bilindustrin (Volvo och SAAB) för etablering av externcentra som gör folk beroende av bilinnehav för att kunna förrätta sina inköpsärenden som från oljebranschen.

    Sen har jag ju också en känsla av att senare decenniers fetmaexplosion hänger ihop med den större exponering för aptitretande livsmedel som man får i ett köpcenter.

    Dessa centra är ju också tidstjuvar såväl genom längre transporter till inköpsställena som genom att konsumenterna dessutom tvingas investera tid i att ranta omkring i jättelika lokaler som är utformade just för maximal exponering av frestande erbjudande.

    Dagligvaruhandel och annan handel kan så vitt jag förstår vältra över kostnader för lagerhållning på konsumenterna som köper mer vid varje inköpstillfälle och också kostnader, såväl utgifter för själva körandet som för den extra tiden, för transporter med privatbilar. När man drar slutsatser om de företagsekonomiska kostnaderna bör man alltså ha i bakhuvudet att det sket en övervältring på konsumenten.

    Jag har ett svagt minne av att en professor i ekonomisk geografi, jag tror han hette Alexandersson, vid Stockholms Handelshögskola arbetade med en slags modeller redan på sjutti-talet i vilka han gjorde analyser, över folks rörelse- och tidsmönster i storstäder. Har inte sett så mycket av den varan i dagens debatter om externetableringar! Kunde vara intressant att få en liknande infallsvinkel på dagens etableringar, vilket naturligtvis skulle kunna göras mycket enklare med vår tids datateknik.
    Ja det finns en hel del att säga i saken men allt kan inte sägas här. Punkt va det nu.

    Gilla

    1. Tack för din kommentar. Miljökonsekvensundersökningar görs vid anläggningar som köpcentra och mycket annat. Däremot är det nog inte så att man tar med synpunkter om växthusgasutsläpp. Det handlar mer om marken där man bygger.
      Sen håller jag naturligtvis med om att den bilorienterade handeln knappast motverkar överviktsproblemen. Det är också så som du säger att konsumenten gör mer och mer av arbetet. När streckkoden kom på 1970 talet så fördubblades butiksytan. Man klarade alltså av att sälja mer med samma personalstyrka.
      Min huvudpoäng i min artikel är att vi måste ta in stadsbyggandet i en värderingsdiskussion tillsammans med mycket annat.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s