Ett köpcentrum får pris – och?

Emporia mergeKöpcentret Emporia prisas på olika konferenser. I oktober utsågs Emporia till världens vackraste köpcentrum vid World Architecture Festival i Singapore. Nu i november vann Emporia första pris igen som ”mest innovativa köpcentrum” vid köpcentrummässan/konferensen i Cannes. Den kallas MAPIC till skillnad från MIPIM som är en mer generell fastighetsmässa. Den senare nyligen uppmärksammad genom Uppdrag gransknings två reportage. Vad innebär alla priserna? Innebär det att Emporia är bra – för konsumenterna, för Malmö, för grannkommunerna?

Man kan ju tycka att när nu Emporia hyllas med priser inte bara vid ovan nämnda tillfällen, ja då måste ju Emporia vara bra. Vad skulle annars prisen innebära? Att Emporia är bra för ägarna är självklart och det är säkert bra för de pensionsfonder i Frankrike och Holland som gynnas.

Köpcentra – är det något att bry sig om egentligen?

Svenskarna lägger en tredjedel av sin disponibla inkomst på att köpa varor i detaljhandeln. Av detta är nästan hälften s.k. urvalsvaror, kläder o TV apparater t ex. Dessa varuslag inhandlas till stor del (50%) i köpcentra. Oavsett vad man tycker om köpcentra så har de en stor påverkan på många människors liv. De har en stor påverkan på hur hela samhällen fungerar när det gäller handel och service. I Malmö kan man bara efter ett halvår konstatera fler tomma butikslokaler i stadskärnan än någonsin tidigare. Är det bra? Är det värt priset? Om ett köpcentrum anses vackert av arkitekter må så vara men – innovativt? Hurdå? Har Emporia t.ex. spelat en positiv roll i Malmö stads utveckling? En sådan fråga tror jag nog inte varit uppe till behandling vid jurymötena.

Vem delar ut priserna?

Vackrast och mest innovativt? När det gäller det första priset om Emporias påstådda skönhet så gavs det vid en konferens för arkitekter. Vi kan alltså anta att juryn bestod av arkitekter.
När det gäller köpcentra så utdelas pris även i Sverige. Juryn är då en handfull kollegor i branschen. Priset som utdelas vid Mapic bestäms också av en jury som består av sådana som brukar vara just på dessa konferenser, folk som arbetar med och har intressen i köpcentra.

Jämför med bilar

En annan stor utgift som svenska hushåll ofta har är bilkostnader. Årets bil 2013 är Nya Volkswagen Golf utsedd av motorjournalister från hela Europa. Här har alltså priset utsetts av en grupp som är (eller bör vara) oberoende av bilindustrin. I och med att det är journalister från hela Europa som är med och bedömer så finns en inbyggd balans. Motorjournalistens perspektiv är i de allra flesta fall konsumentens. Hur fungerar bilen, hur mycket bensin drar den osv.

Bättre journalistik om köpcentra utomlands

När det gäller köpcentra finns inte samma massmediala bevakning som för bilar. Mycket få journalister kan något eller ens skriver något om köpcentra. Trots att vi i dessa lägger ner mer pengar än vad vi kostar på våra bilar.

Vid prisutdelningen i MAPIC var ett annat köpcentrum också kandidat men fick inte första priset. Det heter Trinity Leeds och ligger som namnet anger i staden Leeds i England.

Om Trinity Leeds skrev tidningen Observer följande:

”With the total amount being spent in Britain’s shops not likely to rise over the next few years, Trinity may well just suck up trade from such neighbours and draw shoppers from nearby towns and cities like Bradford, Castleford and Doncaster, which are already struggling.”

En sådan diskussion som i Observer är inget man tar upp i MAPIC. Man betraktar antagligen dessa effekter på omgivningen som en naturlig  följd. Här i Sverige brukar invändningar avfärdas av politiker med :

”Vi kan ju inte lägga oss i marknadsekonomin.” 

Danska Weekendavisens första sida den 8 nov 2013
Danska Weekendavisens första sida den 8 nov 2013

I Danmark har de senaste veckorna effekterna av köpcentra och näthandel på stadskärnorna uppmärksammats. Dels i tidningen Weekendavisen som varnar för att år 2025 kommer 210 stadsområden med viss försörjning av urvalsvaror ha reducerats till 30. Fyra miljon kvadratmeter detaljhandelsyta beräknas försvinna.

Tidningen Berlingske nämner detta till veckans viktigaste artikel och väljer att citera ur artikeln vad Jan Gehl anser om dräneringen av stadskärnor:

”Uden byer bliver vi eneboere og mere eller mindre gale i hovedet,”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s