Showrooming

gehl5Vad är showrooming? Ja, det innebär inte att du skall exponera dig för publik, medvetet eller inte. Detta nya ord är en term som beskriver hur människor går in i en butik och jämför priser med det de kan finna på internet via sina smartphones. Sen köper man ofta via nätet. Butiken blir då liksom ett showroom. Detta upprör många handlare och de diskuterar detta ofta. Vad skall då göras åt saken, om man nu vill det?

Vid en konferens nyligen föreslog en direktör från ett logistikföretag följande:

Eftersom endast 20% av varorna står för 80% av omsättningen så kan man göra sig av med de varor som inte säljer. Den gamla välkända 80/20-regeln alltså. Man kunde använda överbliven yta till något annat som mötesplatser föreslog direktören. Folk kunde komma in i butiken och träffas på dessa nya mötesplatser.

Det framgick inte varför butiken skulle stå för kostnaderna för dessa mötesplatser. Sen är det ju känt att 80/20 regeln innebär att utan de 80% lågpresterande varorna säljer du inte de andra heller.

Att man framför en sådan idé på en detaljhandelskonferens vittnar snarare om desperation än bara brist på idéer. Det som hotar är naturligtvis den ökande e-handeln. Men erfarenheter visar också att den som har något unikt att erbjuda inte behöver känna sig hotad. Sen ska inte handel eller köpcentra konkurrera med mötesplatser och försöka framstå som alternativ till de offentliga platser vi har

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s