Detaljhandel är de små företagen – glöm inte det.

oppose-jack-spade-posterDetaljhandeln är en småföretagarbransch. Vi glömmer bort det när vi längs gågatorna och i köpcentra ser den vanliga uppsättningen kedjeföretag. Men nästan 80% av alla försäljningsställen har färre än 5 anställda. Över hälften har inga anställda alls.

Det är väl familjen som driver verksamheten. Den senare gruppen minskar och kedjeföretagen ökar. Detaljhandel har alltid ansetts vara ett relativt lätt inträde på arbetsmarknaden även om det  inte innebär att det är ett lätt arbete. Men man har en chans att få jobba.
Detaljhandeln har ungefär 67 000 sysselsatta så det är ingen liten grupp.

Sverige är det land som har mest köpcentrumyta per invånare och byggandet av köpcentra verkar pågå i oförminskad takt. I Malmö har man öppnat tre renoverade köpcentra inom en månads tid och nu har ytterligare ett i regionen (Center Syd) meddelat att man skall bygga ut.
Hälften av all omsättning exkl dagligvaror sker idag i köpcentra. Denna utveckling applåderas av våra  politiker. ”Man kan ju inte hindra marknadskrafterna” är det svar man oftast får höra. Samma politiker som med emfas kan säga att i en annan sektor av ekonomin får inga marknadskrafter råda, nämligen bostadsmarknaden. Jag menar inte att rena marknadsekonomin bör råda där men tydligen finns det utrymme i tankeverksamheten för skilda lösningar.

Låt oss ta ett exempel. Sexton mil väster om Oslo finns ett litet samhälle från sena 1800-talet som landsantikvarien betraktat som särskilt värt att bevara. Det gör han inte längre. Han har tagit bort den beteckningen. Anledningen är det förskräckliga köpcentrum som nästan kväver den gamla bebyggelsen. Bilden nedan är inte ett montage. Det ser ut så i verkligheten. Även landsantikvarien fick svaret att man ”inte kan stoppa marknadskrafterna” när han försökte förhindra denna utveckling.

stathelle

Ett exempel som detta borde väl få den mest förhärdade marknadsfundamentalist att fundera ett tag till.

Ett exempel till. I San Francisco vill man förhindra att kedjeföretagen tar över handeln i centrum. Man håller hearings och kräver att de ligger med ett minimiavstånd från varandra. Invånarna protesterar när kedjor försöker etablera. Man vill behålla de lokala företagen och den lokala karaktären. Bilden nedan visar en kampanj mot klädkedjan Jack Spade som man inte vill skall etablera.
Tänk att man kan tänka så i marknadsekonomins hemland.

oppose-jack-spade-poster

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s