Malmöläget

malmöläget

Det kom en broschyr i brevlådan. Den heter MalmöLäget och pryds av en bild med glad människor som firar det faktum att Malmö stått värd för Eurovision Contest. Det är det första som staden näringlivsdirektör nämner i broschyren som också pryds av en bild av honom själv i full figur. Malmö är den mest innovativa staden efter städer som San Diego och San Francisco.

Jag vet inte hur mycket av sångtävlingen konkret lämnat efter sig för Malmös del, sannolikt är det ytterst få av de påstådda 170 miljoner tittare som kan peka ut staden på kartan.

Annars kan man tro att det råder en annan slags festival i Malmö, en köpcentrumfestival. Det öppnar det ena efter det andra. Carolikvarteren öppnade den 23 augusti. Triangeln köpcentrum öppnade med 70 nya butiker veckan efter och om tre veckor öppnar nya Mobila med ytterligare butiker motsvarande ett halvt Emporia. Emporia är som alla vet Sveriges hittills största köpcentrum som öppnade för knappt ett år sedan.

Det är vad man kan kalla en rejäl satsning i Malmö. Till skillnad från Eurovisionssclagerfestivalen (vilket ord!) så kommer denna köpcentrumfestival att lämna spår efter sig lång tid framöver. Det är ju inte särskilt innovativt att bygga en massa köpcentra. Det slutade man med i USA för flera år sen. Men det kommer nog näringslivsdirektören att undvika att nämna i kommande broschyr. Åtminstone inte om han skall figurera med bild på samma sida.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s