Ungdomen överger köpcentra – i USA

Malmö Lund 050313 005År 2005 startade Facebook en version för Highschool-ungdomar. Samma år öppnade en galleria i Malmö som via en stor banderoll på fasaden deklarerade att alla över 30 år inte var välkomna. Det var bara de som var yngre man ville se som kunder. Nu har denna galleria stängt och blivit vanliga lokaler för kedjebutiker.

Ungdomarna var inte intresserade av konceptet. Nu åtta år senare visar studier att ungdomar inte är intresserade av köpcentra över huvud taget. Åtminstone inte i den utsträckning man varit. I alla fall inte i USA. En orsak till detta är Facebook och andra sociala medier där man väljer att umgås i stället.

Denna trend har man dokumenterat i USA, där shopping-center-döden har grasserat länge. I detta land räknar man med att USA 81 000 000 kvm detaljhandelsyta är vakant och av detta är ungefär 35% tomma s.k. big boxes. Big box är en term för enskilda stora detaljhandelsföretag som ligger utanför stadskärnor i byggnader som ser ut som stora kartonger.

Men även köpcentra eller som det heter ”enclosed shopping malls” har svåra tider och försäljningen i dessa minskade mellan 2011 och 2012 trots en starkare ekonomi i landet.

De tomma anläggningarna tar upp en stor yta i landskapet som inte används till någon nytta. Exempel på återanvändning av dessa är få. Vakanserna i dessa anläggningar är högre än för detaljhandeln i allmänhet.

Representanter för miljöorgansationer som NRDC (Natural Resources Defense Council) framför nu kritik över hur vakanta köpcentra och big boxes hanteras. De förfular landskapet och skapar dålig image för kommunerna de ligger i. Parkeringsplatserna har under de tidigare åren fått ta emot motorolja och allting annat som kommer ur en bil, vilket läckt ner i marken under asfalten.

De goda nyheterna är att man bygger färre av dessa anläggningar och de dåliga nyheterna är att det blir fler anläggningar att ta hand om.

Det blir alltmer en fråga för kommande generationer; dvs för dem som var de första att inse att köpcentra är ställen man inte vill umgås i.

IMG_7884

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s