Debatt om Malmös handel i SDS

IMG_0293Nu när köpcentret Emporia varit igång knappt ett år börjar det förutsedda (av somliga) problemen för stadskärnan. Sydsvenskan hade en direktdebatt i tidningen idag (18.7.13) om centrumhandel. Deltagare var representanter för handeln och två politiker.
Debatten kom till stor del att handla om trafiken och möjligheten att köra bil i centrum samt att kunna parkera – gratis.
Några få, varav undertecknad var en, påpekade att roten till problemen för handeln i centrum ligger i tillkomsten av köpcentra för 6-7 miljarder kronor. Det är politikerna som har gett plantillstånd att bygga dessa. I vissa fall verkar det som man varit omedvetna om vad man fått. Köpcentret Entré såldes in som ett ”upplevelsecenter” (!?) men blev ett köpcentrum som står halvtomt. Emporia var ett ”bondeoffer” för att få till en arena. Det blev till politikernas förvåning mycket större än man tänkt sig. Läs mitt tidigare inlägg
Ja – och nu är vi där och debatterar.  Ett av inläggen från en av politikerna är nedanstående.

Malmö Stad måste ta ansvar, då vi har en skyldighet för investeringar och etableringar. Det finns en osynlig tröskel som håller staden attraktiv. När det uppstår för många vakanser kommer folket att fly och fler butiker slå igen. Det behövs en nysatsning i staden för att vi inte har råd att inte satsa på centrum. En strategi måste komma till stånd nu!

”En strategi måste komma till stånd nu”. Varför har en sådan inte funnits tidigare?

2 thoughts on “Debatt om Malmös handel i SDS”

  1. Jag håller delvis med dig, men, ett par små kommentarer:

    Malmö är inte tillräckligt stort för alla shoppinglådorna, men om Malmö som region ska växa måste det till en satsning på kollektiv spårtrafik. Jag tycker mig minnas att jag har läst att Stockholm blev storstad efter 1950 när gröna linjen byggdes ut och det blev möjligt att snabbt transportera stora mängder människor över stora avstånd. Sen kan man tycka vad man vill om Bagarmossen och Blackeberg. I Stockholm finns plats för både Farsta och Täby gigantiska köpcenter och en relativt levande stadskärna (utan boende i city, men dock).
    När man hör att trafikverket kanske har budget för Pågatåg till Trelleborg 2024 och till Lommabanan ännu senare är det så man förtvivlar. Vi borde bygga

    a. Metro till Lund. De flesta som pendlar till Lund gör det för att komma till söder eller norr: Tetra Pak, S:t Lars, respektive SUS, Ideon o.s.v Med en metro med flera stopp i Lund, liksom malmö, och mellanliggande kommuner kommerkommer städerna effektivt att växa samman. Och då finns det ganska underlag för Entré.
    b. Jag behöver knappast argumentera för Trelleborg och Lomma/Bjärred.
    c. Bygg en tvärbana Bjärred, Lund, S. Sandy, Dalby och med Sjöbo/veberöd som stopp. Oerhört mycket pendling till Lund går idag med bil eller buss på de här sträckorna.
    d. Bygg metro Malmö-Staffanstorp som ansluter till tvärbanan.
    e. Slå ihop Sturup (Malmö Airport (sic!)) med Kastrup och bygg snabbana mellan dessa. Låt Sturup bli en terminal till den internationella storflygplatsen och få synergivinster liknande det Köpenhamns/Malmös gemensamma hamnbolag har fått.

    f. Vasakronan (statligt) äger en stor del av fastighetsbeståndet i stråket Malmö c – Stortorget – GAT – Triangeln. Butikerna gapar tomma eftersom alla vittnar om de ockerhyror som Vasakronan tar ut. De enda som har råd att finnas där är de nationella och internationella kedjorna. Men de verkar i de flesta fall föredra köplådorna. Hur många Dressman, H&M och Zara kan vi ha i City?

    g. Malmö City Samverkan verkar tro att det fortfarande finns hemmafruar som går och shoppar på förmiddagarna. Varför öppnar butikerna i city 10 och stänger 18? Mobilia har öppet till 20 alla dagar och har i princip alla butiker som finns i city. 12-22 vore mer praktiskt. Då kan man shoppa i samband med biobesöket, eller ta en pilsner i samband med shoppingen, eftersom man har lämnat bilen hemma.

    i. Det finns en livsmedelsbutik i City: Hemköp Triangeln. Mästerlivs på Gamla Väster är en jourbutik. På Emporia finns Ica, Willys och Systembolaget. Malmborgs lever väl kvar på Caroli, men Caroli är inte City.

    h. Malmös vackraste torg – Davidshall – är en parkeringsplats för att de som jobbar i polishuset ska kunna parkera sina privata bilar där. Lägg ner den parkeringen och Davidshall kommer att bli en magnet som drar med sig allt i kvarteren runt omkring, som Lilla Torg gjorde för 20 år sedan, men med inriktning på restaurang i stället för bar.

    Till syvende og sist handlar mycket om att pengar tas ur olika kassor: det statliga Trafikverket, regionen och kommunen. Ibland, som med Öresundsbron, måste man våga satsa innan man kan räkna hem.
    Tack för att du tog dig tid att läsa.

    /Per

    Gilla

    1. I Sydsvenskan idag( 29.7) har jag skrivit om livet i centrum. I artikeln menar jag också att vi inte kan fortsätta öka pendlingen, varken med tåg, spårvagn eller med bil. Vi måste jobba närmare där vi bor. Förutsättningarna borde inte vara svåra att skapa. Det handlar inte om teknik. Den finns. Det handlar om att göra andra platser än Malmö centrum mer attraktiva.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s