Behovet av Ullared

Vad har Ullared med Strindberg att göra? Ingenting – men ändå.

En av våra mest slitna metaforer är den om den gröna fiskehåven i Strindbergs Ett drömspel. När mannen i pjäsen äntligen får sin gröna håv är han ändå inte nöjd – det var fel grön färg. Detta är något alla känner igen. Vi längtar efter något men när vi väl fått den efterlängtade prylen eller klädesplagget så känns det inte som vi uppnått det vi längtade efter. Det var själva åstundan som var grunden till känslan. I tidskriften Atlantic skriver man om detta och citerar en psykolog som ger rådet:

Sluta köpa så mycket grejor och lägg pengarna på upplevelser istället.

Lycka för alla människor som inte har efternamnet Sartre är – andra människor och upplevelser är oftast delade, först när de sker och sen när vi berättar om dem.
Det är därför alla köpcentra idag talar om att de erbjuder upplevelser och är mötesplatser. I ett nyhetsbrev som heter Arena för tillväxt skriver man om lågpriscentret Ullared som klart och tydligt talar om vad det handlar om:

Man lockar kunderna att komma till Ullared, inte att de ska handla på nätet eller ens i förväg kunna få besked om en viss vara finns att köpa eller inte. Tvärtom har man en affärsplan som talar om att Ullared ska vara en upplevelse och att de som kommer dit ska bli överraskade och få sina förväntningar överträffade.

parkeringen 72
Ullared har en omsättning på 4,3 miljarder. D
et är ganska befriande att läsa den inställning som redovisas ovan som innebär:

Kom inte till oss om ni är ute efter något särskilt, dvs har ett konkret behov av en viss vara. Den kanske finns – kanske inte. Men det är kul ändå.

Jag moraliserar inte över människors behöv av förströelse. Jag tycker bara att man kan säga det rent ut när man skall motivera byggandet av nya köpcentra. Istället görs långa utredningar som talar om hur viktiga projekten är för att kunna tillfredsställa diverse behov. Årets dummaste motivering är det aviserade köpcentret C4 i Kristianstad där man talar om ett eftersatt behov av familjeshopping.

När man – som jag ofta gör -läser handelsutredningar som analyserar ”behovet” av nya köpcentra och beräknar ett underlag för detta. Ja – då vet vi ju att det inte finns något behov egentligen. Det handlar om förströelse och enkla upplevelser bland högar av varor som vi egentligen inte behöver. Diskussionen om vår konsumtion förs ibland i tidningarna men framför allt utomlands av t ex ekonomer som Michael Sandel (What Money cannot Buy) och Robert Skidelsky (How Much is Enough). Läs om en paneldebatt med Robert Skidelsky i mitt inlägg Behov och begär.

De triviala miljöer som köpcentra erbjuder för upplevelser ersätter i ökande takt livet i våra historiska stadskärnor. Nu kan vi öppet säga att denna förödande förändring skett utan djupare motivering. Det var bara kul.

One thought on “Behovet av Ullared”

  1. T.o.m. Kristianstads kommunalråd försöker ”jonglera ” med orden för avstyrka en en begärd folkomröstning, när och trots 7627 kommuninvånare skrivit under med sina namn och har åsikter om ett ett extra handelsområde med namnet C4-shopping, som infört begreppet ”familjeshopping” och värnar om kulturen , miljön, och ett levande centrum!

    Kommunalrådet Pierre Månsson i Kristianstads kommun vill ”omyndigförklara” 7627 namnunderskrifter och kommuninvånare!

    Märkligt att kommunalrådet Pierre Månsson i Kristianstads kommun vill ”omyndigförklara” 7627 namnunderskrifter och kommuninvånare genom att väga ord, när budskapet är klart och tydligt?

    Detta görs torts, att det är av kommuninvånarna, som våra politiker får förtroendet av men bara kanske tyvärr vart fjärde år.
    Det är dessa som talar om den fria marknaden och att den fria konkurrensen .
    Detta är bra.
    Tänk om dessa själva levt i denna värld?

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s