Ett besök i ”The Capital of Shopping Centers” – 1

Jag har varit på ett kort besök i Stockholm, staden som kallar sig The Capital of Scandinavia. Alla instämmer ju inte i denna benämning, särskilt inte Köpenhamn som när Stockholm lanserade sitt påhitt svara att nu var Köpenhamn The Capital of Universe. Hur det nu är med den saken så finns det en titel som Stockholm utan konkurrens kan betitla sig med och det är The Capital of Shopping Centers. I Europa skall tilläggas. Staden har dubbelt så mycket köpcentrumyta per invånare som genomsnittet av fyrtio stora europeiska städer. Hur det har blivit så är till stor del en funktion av det sätt Stockholm byggts. Som en samling förorter längs pendeltåg och tunnelbana och däremellan ingenting utom skogspartier. Det är självklart att en stadsbygd inte kunde växa fram på ett naturlig sätt med de förutsättningarna och då blev det köpcentra istället.Liljeholmstorget 2

Jag var nyfiken på att se det ombyggda Liljeholmstorget som ligger strax utanför Södermalm, på andra sidan vattnet. Köpcentret har fått pris som köpcentrum av den egna branschorganisationen vilket i stort sett alla får som byggt om eller till. Men man har också prisats av Stockholms stad även om det är själva platsen utanför man tänkt mest på. Köpcentret ligger i en byggnad som omfattar ett hörn av torget. Den vanliga kurvade gången leder runt i denna vinkelbyggnad och man kommer ut i en punkt som man annars når snabbar genom att gå utomhus. Men tanken är ju inte att använda centret som en transport utan man skall vistas här. Vilket de flesta gjorde denna dag vid Lijeholmstorget.

I en artikel i ett annonsfinansierat magasin för köpcentra har arkitekten bakom köpcentret beskrivet tankearbetet bakom planeringen.

För att effektivisera kundflödet i en galleria krävs det en genomtänkt masterplan. Med hjälp av ett flödesschema försöker arkitekten ”syresätta” så stora delar av gallerian som möjligt. Hyresvärdet på ytorna ökar ju fler kunder som passerar utanför butiksentréerna, varför det är viktigt att kundflödet optimeras.

Den verktygslåda man använder sig av för att uppnå ”syresättningen” består dels av fysisk gestaltning, men i ännu större grad lokalisering av utbud och innehåll, genom god planlösning, vertikala kommunikationer, kopplingar mellan aktiviteter och målpunkter.

Tanken med Liljeholmstorget, var att skapa en lokalt förankrad handels- och mötesplats, som tål flera besök i veckan – ett vardagsrum för människor som bor, arbetar eller byter kollektivtrafikslag i område.

Liljeholmstorget 3Hela texten andas en stark tro på att miljön i köpcentret går att planera så att människor beter sig på ett optimalt sett ur hyresintäktsperspektivet. Att dessutom tala om mötesplats och ett vardagsrum för människor känns främmande. Jag undrar om arkitekten själv som annars håller till i mera centrala lägen skulle välja detta centrum som ”vardagsrum och mötesplats”.

År 2010 fick Liljeholmstorget Stockholms Stads planpris med motiveringen:

Planpriset 2010 går till Stockholms stad för en stadsomvandling av hög klass, med integration av funktioner och förverkligande av visionen om trygga, trivsamma och levande stadsrum. Ett utmärkt exempel på en lösning av en angelägen planeringsuppgift i det hållbara stadsbyggandet

Man erinrar sig urbanforskaren Sara Westins ord som skrivit så här om stora grepp i stadsbyggandet:

Grundproblemet ligger i huruvida det är möjligt att på kort sikt skapa något som i de allra flesta fall vuxit fram under en mycket lång tid – de flesta stadskärnorna i Sverige är flera sekel gamla. Är stadsmässighet något man med rationella planeringsmetoder kan framkalla. 

Liljeholmstorgets köpcentrum har byggts till och det har kommit bostadshus intill. Men allting har antagit den storskalighet som köpcentret kräver. Platsen utanför känns ödslig och människorna blir små.Liljeholmstorget 1

1 thought on “Ett besök i ”The Capital of Shopping Centers” – 1”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s