Joråvischon

medeJag har inte tittat på Eurovisionsschlagertävlingen (ibland skulle särskrivning vara bra). Jag tillhör inte de 3,4 miljoner som gjorde det. Det är väl inte själva musiken som avhöll mig. Lite trallpop kan vara kul. Inte heller programledaren, kvinnan som i andra tv-program uttrycker sig så vulgärt så man baxnar. Nej – det var nog själva euroforin kring evenmanget. Hela Malmö skulle innefattas i arrangemanget och på något sätt skulle trallandet medföra någon slags broderligt förenande av gästande besökare från andra länder. Malmö och Region Skåne satsade 25 miljoner kronor och Sveriges Television klämde till med 120 miljoner. Det var billigt sas det. Långt innan arrangemanget började så talade man om hur man gjort en slags lågprisvariant av dessa årliga spektakel. Hur nu något kan anses billigt för att det inte är lika onödigt dyrt som i andra länder. 120 miljoner skulle annars räcka till ett antal intressanta tv-program t.ex eller några bra långfilmer.

Men när det gäller att marknadsföra städer så verkar det s.k. eventfolket ha politikerna helt i sin hand. Eurovisionsevenemanget är värt 700 mkr i marknadsföringsvärde hette det. Varifrån man fått uppgiften var oklart men strunt i det. Det gäller att satsa.

Vanligtvis brukar man räkna med att staden får intäkter genom hotell och restauranger, direkt och indirekt. Dessa etablissemang anställer extra personal som betalar kommunalskatt. I Göteborg har man räknat ut effekterna av stora evenemang.

Men nu börjar notan att granskas. Hotellen som uppmanats av SVT att reservera tusentals rum stod med tomma rum. Butikerna hade hoppats på försäljningsökning men den uteblev. Taxichaufförerna fick inga extra körningar för Malmö stad hade hyrt bussar och bilar som skjutsade folk gratis.

Visst har man hört detta förut. De stora förväntningarna. Nu skall världens ögon äntligen riktas mot oss. Men det blev mest ett bloss i mörkret. Allt blir som vanligt. Tills nästa event.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s