Husbondens röst och näthandeln

Skärmavbild 2013-04-29 kl. 08.52.41Tidskriften Market kämpar vidare i sin egen drömbild av verkligheten.

Senaste tiden har det kommit nya spådomar om näthandelns tillväxt. I England där näthandeln har en större del av kakan än i Sverige tror vissa att 40% av non-food och 20% av dagligvarorna kommer att inhandlas via nätet i framtiden. I Sverige har fenomenet inte uppmärksammats särskilt mycket. Tvärtom kan man säga – det har mer eller mindre negligerats. I en kranskommun utanför Malmö har den lokala gågatan börjat tappa. Kommunen beställde då en handelsutredning. Rapporten omfattade 60 sidor med tabeller sida upp och sida ner. Som de brukar se ut m.a.o. Det enda intressanta i utredningen var vad som inte stod där. Näthandel nämndes inte med ett enda ord.

Men nu har Handelns Utredningsinstitut vaknat. Om 10 år tror HUI att näthandeln skall svara för 12% av den totala handeln. Om tio år! Då skulle Sverige komma upp i en nivå som England redan passerat. I ärlighetens namn skall sägas att HUI har ett extremscenario – 36%. Dvs nästan lika mycket som man har som riktmärke i England.

Men Sverige är inte England. Här informeras vi via andra kanaler. En sådan kanal är tidskriften Market.

Skärmavbild 2013-04-29 kl. 08.52.41

Market citerar en opinionsundersökning från Sifo. Alltså en undersökning där man frågar vad folk tycker. Annars gäller ju vad folk egentligen gör.  Slutsatsen är ”Så ratas näthandeln”.

Vad är tidskriften Market? Enligt dem själva är de tidningen för hela detaljhandeln som ger dig ovärderlig koll på vad som händer i och runt branschen – ingen annanstans hittar du samma omfattande bevakning.

I beskrivningen av sig själva glömmer man att upplysa om vilka som står bakom tidskriften. Det är Forma Publishing Group, dvs tidigare ICA Förlaget AB.

Inom ICA är man naturligtvis oroliga för näthandeln. Expansionen av jättestora ICA Maxi har gjort handlar förmögna och de har kunnat ta ut ersättningar i nivå med direktörerna för stora exportföretag. Ändå gör de inte mycket mer än att i ett monopolläge sälja ganska ordinära livsmedel. De stora ICA butikerna fungerar mer och mer som dragare i köpcentra och i vissa fall är ICA handlaren den som själv bygger ett köpcentrum. Som nu i Alingsås t ex.

Tänk om Skanska skulle ge ut en tidning om bostadsmarknaden och ha mage att påstå att man är en tidning för hela branschen som ger ovärderlig koll på vad som händer. Det skulle vi inte tro på. Varför skall vi tro på vad Market skriver? ICA behöver inga lobbyister för att påverka vad som står i Market. De äger hela tidningen.

 

2 reaktioner till “Husbondens röst och näthandeln”

  1. Det finns det dom som verkar tro att e-handel medför ökad omsättning för köpcentrum.

    Citycons VD, Marcel Kokkeel:
    ”– Internet driver faktiskt nya hyresgäster till våra shoppingcenters. Ta Sverige som exempel, varumärkespenetrationen är ganska låg medan internetpenetrationen är hög. Många varumärken börjar sin bana genom e-handel och hittar sedan vägen ut till den fysiska handeln.”

    Länk:
    http://www.fastighetsvarlden.se/notiser/liverapportering-icsc-europeiska-vdar-om-shoppingcentrens-framtid/

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s