I en artikel i den franska affärstidningen Les Echos diskuteras kostnaden för att driva verksamhet i köpcentra. Varför skall man bry sig om det i Sverige? I det här landet tycks det som händer i våra grannländer inte ha någon större betydelse. Bilden t v från Entré – Malmö.
En av de största ägarna till köpcentra i Europa, franska Klépierre, är genom sitt ägande av Steen & Ström, en stor aktör i Sverige. Därför skulle ju det som sker i Frankrike kunna vara intressant även här hemma.
I artikeln försöker man värdera för- och nackdelar med att etablera i köpcentrum. Det kan vara bekvämt att ligga tillsammans med andra företag där trafiken genereras av några större livsmedelsbutiker. Men det kostar. Hyran i Parisregionen är 10 till 15% högre i köpcentra än inne staden – en hyra som kan uppgå till € 2000 per kvm och år, före skatt. Sen tillkommer diverse avgifter för drift, säkerhet, marknadsföring osv. Dessa avgifter har ökat med 10- 13,5%.
Med alla dessa kostnader kan man förstå om någon funderar över det hela. I januari minskade besöken i köpcentra med 2%, februari – 5,8% och i mars -2,6%. Tendensen är oroande säger en köpcentrumföreträdare.
Men i Frankrike likväl som i Sverige drabbar dessa problem mindre lokala företag. 80% av lokalerna i köpcentra hyrs av nationella kedjor.