Etablera i köpcentrum – är det värt besväret?

IMG_7974I en artikel i den franska affärstidningen Les Echos diskuteras kostnaden för att driva verksamhet i köpcentra. Varför skall man bry sig om det i Sverige? I det här landet tycks det som händer i våra grannländer inte ha någon större betydelse. Bilden t v från Entré – Malmö.

En av de största ägarna till köpcentra i Europa, franska Klépierre, är genom sitt ägande av Steen & Ström, en stor aktör i Sverige. Därför skulle ju det som sker i Frankrike kunna vara intressant även här hemma.

I artikeln försöker man värdera för- och nackdelar med att etablera i köpcentrum. Det kan vara bekvämt att ligga tillsammans med andra företag där trafiken genereras av några större livsmedelsbutiker. Men det kostar. Hyran i Parisregionen är 10 till 15% högre i köpcentra än inne staden – en hyra som kan uppgå till € 2000 per kvm och år, före skatt. Sen tillkommer diverse avgifter för drift, säkerhet, marknadsföring osv. Dessa avgifter har ökat med 10- 13,5%.

Med alla dessa kostnader kan man förstå om någon funderar över det hela. I januari minskade besöken i köpcentra med 2%, februari – 5,8% och i mars -2,6%. Tendensen är oroande säger en köpcentrumföreträdare.

Men i Frankrike likväl som i Sverige drabbar dessa problem mindre lokala företag. 80% av lokalerna i köpcentra hyrs av nationella kedjor.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s