Karameller och värdegrund

IMG_7876Detta inlägg skall handla om värderingar – och karameller. De har inte så mycket med varandra att göra kan man tycka. En del tycker ändå det. Mer om detta längre ner.

I samband med att jag diskuterat olika köpcentrumprojekt har jag i en del inlägg efterlyst en mer djupgående diskussion om vad dessa anläggningar för med sig. Underlagen för beslut hos politikerna är ofta utredningar som handlar om köpkraft, arbetsplatser och konkurrens gentemot grannkommunen. Att som i Krisitanstad hela den historiska stadskärnans existens sätts på spel har man ej velat se. Förrän Länsstyrelsen till sist påpekade det.
Skärmavbild 2013-03-08 kl. 15.44.28På andra ställen är man mer rakt på sak i liknande frågor. En politiker i Kungsbacka säger helt sonika:

– Det gamla centrumet är på väg att dö. Slå igen alla affärer och gör bostäder där i stället, då slipper vi skyltfönster i de fina gamla träfasaderna.

Kungsbacka har ett stort köpcentrum på gångavstånd från stadskärnan (Kungsmässan) och ett s.k. outletcenter strax utanför (Freeport).
På sätt och vis är det skönt att någon politiker tar ställning, hur galet det än är. Då kan man förhålla sig till det och välja att inte rösta på partiet om man inte tycker likadant.

Konsumtionsbehoven
Hur har vi hamnat i denna situation att en politiker kan yttra sig som Kungsbackapolitikern?Köpcentret Kungsmässan skall bygga ut kraftigt. Varför? För att motsvara ökad efterfrågan? Ekonomen John Maynard Keynes trodde omkring 1930 att i framtiden skulle människor när det fått sina väsentliga behov tillfredsställda inte behöva arbeta så mycket utan ungefär endast 4 av dygnets 24 timmar. Resten var fritid som inte som idag skulle användas för passiv konsumtion av tv-såpor utan något man aktivt gör för att bli bättre på något eller för att lösa ett problem. Målmedvetenhet utan mål som filosofen Kant uttryckte det.

Det blev inte som Keynes trodde. Han förstod inte skillnaden mellan behov och önskningar. Dagens ekonomiska system har skapat en otillfredsställelse genom att i ökande grad prissätta allt fler delar av ekonomin som därmed utökas och underlättar en jämförelse mätt i pengar.

Reklamens värderingar

Skanningsbild

Reklamen och även de illustrationer till byggnadsprojekt som jag visat i tidigare inlägg skapar denna känsla av otillfredsställelse. Bilden t v föreställer ett ungt par i en sportbil. Den minimala texten beskriver vilka kläder de har på sig och vad de kostar. Ingenting av det som bilden gör reklam för går att urskilja. Budskapet vill på något sätt förmedla att kläderna passar om man kör Porsche. Bilden är tagen ur en påkostad kundtidning från det stora varuhuset. Den illustrerar också vad en f d chef på General Motor Research Lab har sagt: ”Reklam är ett organiserat skapande av otillfredsställelse.

 

 

Malmö
I Malmö är man enligt
Heidi Avellan på Sydsvenskan framtidsstaden som byggt framtiden med Bron, Tunneln, Torson…och som fortsätter att bygga; just nu två stora badhus och kongress- och konserthuset. Malmö är också den hajpade hipsterbyn, Sveriges Berlin. Lite skitig och mycket charmig”. ”

Malmö har inte byggt Turning Torso. Det skapades genom ett hugskott av en HSB-direktör och med HSB-medlemmarnas pengar. Fastigheten är idag till försäljning och man hoppas man får igen pengarna man lagt ner. Det blev dubbelt så dyrt som man räknat med att bygga.

Heidi Avellan nämner inte att Malmö får en kraftig tillväxt att köpcentra. I Emporia investerades 4 miljarder, Turning Torso kostade 1,6 mrd. Snart är Mobilias och Triangelns investeringar klara. Och köpcentret Entré väntar på ytterligare investeringar för att råda bot på alla tomma lokaler.

Walk the Talk.
Den bild som ofta framförs om Malmö som kunskapsstaden som rest sig från industristaden, en stad med högskola och kreativa miljöer. Den bilden kan vägas upp mot en annan: konsumtionsstaden. Det gäller alltid att erkänna för sig själv den sanna bilden, to walk the talk.
Men bilden av konsumtionsstaden talar man inte gärna om, inte ens redaktören för Sydsvenksan har det på näthinnan när hon blickar över staden.
I Malmö väljer man istället att prata lite allmänt om värdeord. Lovvärt i sak. Men jag trodde aldrig det skulle gå till på det sätt som nu sker. Värdeorden skall förmedlas till de anställda i form av karameller med orden skrivna på. Kreativitet, Respekt och Engagemang heter karamellerna. Tanken är att de anställda skall stimuleras att tala om dessa värdeord när de äter karameller.

En del kanske väljer att tänka på de 300.000 kronor karamellerna kostat och vad man kunnat göra istället för pengarna

IMG_7876

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s