Marknadens moraliska begränsningar

Jag har nämnt tidigare en bok av Harvardprofessorn Michael Sandel. Den heter What Money Can´t Buy. The Moral Limits of Markets.

I en tid då historiska riksintressen väger lätt mot en handelsutredning för ett nytt köpcentrum känns behovet av en diskussion om detta allt angelägnare. Vi har hamnat i en tid då vi köper saker vi inte behöver, för pengar vi inte har, för att imponera på folk vi inte tycker om.

Vi behöver en lugn och sansad diskussion om de moraliska frågeställningarna som omgärdar vårt konsumtionssamhälle. Vi behöver inte dessa ”shouting games” som debattprogrammen i TV oftast urartar till.

Här kan du lyssna på ett sådant samtal. Det är Michael Sandel i St Pauls Institute i London.  Det tar en och en halv timme att lyssna på. Det är det värt

1 thought on “Marknadens moraliska begränsningar”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s