Näthandel borde vi tala mer om

SumUp setzt sich an die SpitzeEtt sätt att lägga märke till förändringar är att se tillbaka några år. I England har handeln i stadskärnorna drabbats med stora vakanser som följd. Bara för 10 år sen växte den till men samtidigt kom en aggresiv tillväxt av lådbutiker som förändrade det detaljhandeln. Detta skriver Economist Intelligence Unit i en rapport om detaljhandeln 2022.

Världen är mer uppkopplad idag. För tio år sen valde konsumenterna mellan cityhandel och köpcentra. Idag kan man göra inköp bara det finns en Wifi- täckning. Cityhandeln är i kris och stora detaljhandelsföretag minskar ner, som varuhusföretaget John Lewis som häromdagen meddelade att man avskedar 3600 anstälda enligt tidningen Guardian. Detta sker dagen efter att modekedjan Republic varslade 2500 anställda och Blockbuster gått i konkurs.

De globala detaljhandelsföretagen försöker nu göra sig av med lådbutikerna och satsa på bekvämlighet (convenience) samt on-line försäljning. Storbrittanien har den högsta andelen inköp över nätet som andel av total detaljhandel, 13,2% för året 2012. En stor del av denna handel har skett via datorer i hemmet eller på arbetsplatsen. Men med tillkomsten av smartphones och den explosiva tillväxten av applikationer för att göra inköp har en ny kanal öppnats. Ett exempel är näthandelsföretaget Zalando från Berlin som är aktivt även i Sverige har en app som innehåller en streckkodläsare. Kunden kan gå in i en butik och ”läsa” av produkten för att se om den är billigare att köpa via Zalando.

Enligt EIU behöver utvecklingen inte innebära slutet för cityhandeln. Butikerna kommer att bli mer som showrooms. En del kommer att erbjuda kunderna att kunna hämta varor som beställts via nätet. Sannolikt kommer giganter som Amazon att starta sådana butiker. Man har t ex redan ”packstationen” överallt i Tyskland. Kunden kan hämta sina beställda varor dygnet runt. Amazon står för en fjärdedel av alla paket som tyska Bundespost hanterar.

För mindre detaljhandelsföretag tror EIU att omställningen kan bli smärtsam men i takt med att de större företagen vill skala ner till mindre specialiserade butiker med service så tror man att en balans kan uppstå.

I Sverige har vi inte kommit så långt med näthandel ännu. Kanske utgör den bara 5% av den totala detaljhandel. Däremot ökar den med 13% mot den reguljära handelns 2%. De verkliga förlorarna tycks alltså vara de stora lådbutikerna. Den som vill investera i sådana lådcentra borde kanske tänka en gång till. Som planerade C4 Shopping i Kristianstad.pic_nyheter c4

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s