Malmös handelspolicy

IMG_6442Malmö skall skaffa en handelspolicy. Till ändamålet har man bett konsultföretaget Tyréns göra ett underlag, en utredning. Resultatet är ett dokument som med sitt marknadsekonomiska resonemang tar oss ytterligare ett steg från de frågor som är viktiga för en stads utveckling.

 

Skapade koncepten för Malmö Entré och Heron City.

Tyréns är det företag som köpte företaget Temaplan. Temaplan svarade för idékoncepten för Malmö Entré och Heron City i Kungens Kurva, två s k upplevelsecentra. Det har ju inte gått särskilt bra för dessa två anläggningar om man vill uttrycka sig milt. Idén var inte bra. Investerarna skulle idag önska det hela ogjort.

Protesterna
Mot köpcentret Malmö Entré framfördes protester från företag och enskilda. Några av de som yttrade sig kallade sig Gruppen ”Bevara  upplevelsen – fri från centralisering”,som redovisade sitt besök i Heron City i en skrivelse till Malmö Stad 2002-03-18:

Vi besökte upplevelsecentret Heron City som ligger vid en infart utanför Stockholm. Parallellerna mellan det planerade centret och det redan uppförda är många. På  Heron City motsvaras specialbutikerna av butiker med märkesvaror och sportkläder. De kulinariska  restaurangupplevelserna representeras av olika  snabbmatskedjor som t.ex. McDonalds, Subway och Pizza Hut, vilka ligger samlade kring ett inomhustorg utan dagsljus. Slutligen har man p& Heron City skapat det breda utbudet av upplevelser genom en grotesk blandning av barntillåtet kasino och tivoli med enarmade banditer, lotterier, dataspel, bingo, bowling – allt samlat i ett enda öronbedövande kaos. 

Mellan dessa attraktioner springer förvirrade fyraåringar och letar efter sina föräldrar som sitter utmattade och äter hamburgare i en annan del av lokalen. Det är lågt i tak och de många högtalarna spelar olika sorters musik varvat med påannonseringar av olika slag. Ljudnivån är sa hög att det inte går att prata i normal samtalston. Som besökare pa Heron City reagerar vi på att de ”upplevelser” som erbjuds till största delen består  av  shopping, dataspel och snabbmat. Ordet  ‘upplevelse’ riskerar därmed  att förlorar sin klang och betydelse genom  att degraderas till  något kommersiellt och förutsägbart.

Policyunderlaget
Nu har alltså samma företag som kvalificerat sig genom de nämnda projekten ovan – fått uppdraget att skriva underlag för en handelspolicy för hela Malmö Stad. En policy är grundprinciper för ett företags handlande enligt ordboken.

Texten i policyunderlaget är svårgripbar eller t o m intetsägande. Den innehåller alla positiva värdeladdade ord som kan tänkas i sammanhanget. Ett exempel under rubriken

Fortsätt stärk Malmö som regional handelsort

  • Malmö City – med sitt blandade utbud av unika småbutiker, kedjebutiker, gallerior, restauranger och caféer, kultur och nöjesliv, Mobilias omvandling från externt handelsområde till stadsmässig mötesplats och Hyllie/Emporia med ett stort utbud av handel, upplevelser, konferenser, mässor, events och konserter.

Texten är av en sådan art som man kan finna i enklare turistbroschyrer utgivet av någon som arrangerar bussresor. Vad är ”stadsmässig mötesplats”? Det är ju fortfarande ett köpcentrum. Hyllie/Emporia har inte mer upplevelser än det som gruppen som protesterade mot Malmö Entré beskriver ovan. Det låter som det var konferenser, mässor, events och konserter i en strid ström. Sanningen är att som besökare möts man av – ingenting. Dagtid är både arenan och Emporia för det mesta helt avfolkade.

Sen kommer några avsnitt med rubriker som

  • Fortsätt stärka Malmö City och anslutande områden.
  • Arbeta vidare med att förstärka befintliga platser och stråk med handel och dess identitet (?)
  • Förstärk och utveckla Malmös handel tillsammans med besöksnäringen.

En rubrik är nästan komisk i in strävan efter politiskt korrekthet:

  • Arbeta med möjligheter att stärka Malmö inom e-handel och hållbart köpbeteende.

Vad menas? Jo, skriver man: 

  • Det är viktigt för alla butiker vilken känsla man säljer och vilken upplevelse som uppnås. E-handel i kombination med mysig atmosfär är viktiga ingredienser för framtidens butiker.

Det är anmärkningsvärt att en mening med sådant snömos får ingå i ett underlag för en kommunal strategi

Med Sydsvenskan den 2 februari följde en Närlingslivsdel med. Där presenteras tankarna kring ur Malmö skall utvecklas. I ingressens slås fast:

  • Handel och besöksnäring skall utvecklas tillsammans så  att Malmö upplevs som en så intressant destination som möjligt.

Det låter plötsligt bekant. Det hörs samma sak från annat håll:

  • genom att skapa mångfacetterade arenor med konsumtion byggs framtidens destinationer. På Festinationer är det aktivitet och puls hela tiden.

Just det.

Svensk Handels trendrapport

IMG_5463Svensk Handels trendrapport 2012 som är skriven av en annan konsult som tydligen kan uttrycka sig på samma sätt som Tyréns. Denne har dessutom uppfunnit den språkliga horrören Festinationer. Svensk Handel åker nu land och rike runt och föreläser om denna rapport. Jag råkade höra en sådan dragning och fick förklarat vad en Festination är. Exemplen var från London. Bourogh Market beskrevs som en mysig marknad för mat, Spitafields som en Festination, en marknad för allt möjligt. Inget sades om att Bourogh Market var den historiska grönsaksmarknaden invid Tower Bridge där varorna kom via Themsen och försörjde Londonborna. Det är därför den ligger där – inte för att vara mysig för turister. Spitafields var köttmarknaden- på denna plats drev man in djur som slaktades på plats och sen sålde man köttet. För Svensk Handel i all sin historielöshet är det bara en festination – en mysig prylmarknad.

Från marknadsekonomi till marknadssamhälle
Hela policydokumentet är ett exempel på hur det marknadsekonomiska tankegodset får ange tonen om vad staden bör vara – att ännu mer göra staden till en underhållningspark för turister för att citera arkitekten Roemer van Toorn.

En ny diskussion har uppstått genom Harvardprofessorn Michael Sandel som skrivit boken What Money Can´t Buy. Han menar att marknadstänkandet tagit över så att vi nu lever i ett marknadssamhälle snarare än i en marknadsekonomi. Politiken är överhettad eftersom den för det mesta är i avsaknad av moraliskt och andligt innehåll. Den förmår inte engagera med de stora frågor som människor är intresserade av. Tidigare sysslade ekonomer med ekonomiska ämnen – inflation, arbetslöshet, sparande och investeringar, räntor och utrikeshandel. På sistone har många ekonomer gett sig själva mer ambitiösa projekt. Vad de erbjuder, hävdar de, är inte bara insikter om produktion och konsumtion av materiella varor utan också vetenskapen om mänskligt beteende.

Journalistem Henrik Berggren utvecklar samma tema i tidskriften Axess (nr 1/2013). På 1980- talet misslyckades nyliberalerna med att få väljarna att vilja ha ett systemskifte. Men dessa tankar fick ändå fäste i den offentliga förvaltningen. Tidigare hade tjänstemännen varit hårt styrda av regelverk men nu infördes målstyrning. På skolor och sjukhus upprättas nu planer på vilka mål som skall uppnås. Det skall kunna mätas så det kan ”kvalitetssäkras”. Allt skulle kunna mätas i ekonomiska mått. En mängd privata skolor har t ex kunna etableras ägda av internationella koncerner. De har inte bidragit ett dugg till förbättrad undervisning. En del friskolor har inte ens ett eget bibliotek.

Med den text som nu skall vara underlag för Malmös handelspolicy bäddar man för de stora köpcentruminvesterarna att gå vidare med att tala om mötesplatser och stadsmässighet fastän det egentligen handlar om triviala köpcentra Kundströmmar skall dirigeras och mätas och Malmö skall öka sin attraktion med samma medel som alla andra städer tills de inte går att skilja åt.

Vad var det nu gruppen som protesterade mot upplevelsecentret Malmö Entré sade: 

Ordet  ‘upplevelse’ riskerar därmed  att förlorar sin klang och betydelse genom  att degraderas till  något kommersiellt och förutsägbart.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s