Köpcentra och schampo

IMG_7810Bilden har jag tagit på de två schampoflaskor jag just nu kan hitta i duschen därhemma. Det finns andra flaskor också med annat innehåll. Med tvål i ögonen och utan glasögon försöker jag hitta ordet schampo på förpackningen. Jag struntar i vilken. Det fungerar. Tycker jag. Ingen, inte ens min fru, brukar efteråt kommentera genom att säga: Men lilla vän har du nu tvättat håret med schampo som innehåller XXX? Det syns nämligen inte. Den stora skillnaden mellan produkterna är själva burken och texten på den. Vi köper schampo i vår närbutik. Finns inte den förpackning jag råkar känna igen så tar jag en annan.

Efter denna inledning vill jag hävda att samma sak gäller för köpcentra. Där vet vi dessutom att innehållet är exakt detsamma. Den ena burken (köpcentret) har fantasifulla entréer och det andra påstår sig vara inspirerat av renessänsarkitektur (det blivande C4 Shopping i Kristianstad. Läs här).

I Kristianstadsbladet har en marknadsförare för just köpcentret C4 Shopping skrivit. Läs här. Han upprepar sitt argument från tidigare att hans projekt är något annat. Något som inte finns i Kristianstad. Som ett nytt slags schampo. Familjeshopping heter produkten som han säger saknas i utbudet i Kristianstad. Kristianstadsborna antas ha ett särskilt fack i plånboken för denna variant.

Verkligheten är ju den motsatta. Läs vad de stora bilföretagen säger. De konkurrerar inte bara med andra bilmärken utan med allt annat som vi lägger pengar på – husköp, ett nytt kök, semester, det goda livet med allt vad där hör till. Broschyrerna från bilföretagen handlar därför om mycket annat än bara bilar.

Hur det goda livet skall se ut är något som vi alla måste diskutera mer (och sannolikt kommer att göra). Vi måste däremot sluta lyssna på köpcentras marknadsförare som vill ersätta den diskussionen med sina futtiga argument.

 

2 reaktioner till “Köpcentra och schampo”

  1. De som marknadsför köpcentran har med största sannolikhet lärt sig av de som marknadsför schampoon. Genom att bara byta etikett på ett schampoo och säga ”ny formula” (vilket egentligen inte betyder något) så ökar man försäljningen. Att kalla ett köpcentra för upplevelsecentra har väl samma effekt inledningsvis. Men om produkten i sig är tillräckligt dålig kan ingen marknadsföring i världen rädda den, som med Malmö Entré.

    Alternativet är väl att sänka förväntningarna på förhand så att man bara kan bli positivt överraskad. Som Farsta Centrum, till exempel, som kvalar in som en av det kända universums tråkigaste platser. Men de försöker heller inte göra anspråk på något annat än att vara ”Farsta Centrum”, vilket de gör utomordentligt bra i all sin spektakulära tråkighet.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s