Emporiaeffekten

IMG_7536Idag skriver Sydsvenskan om effekten av Emporias öppning på butikerna i omkretskommunerna. Man har artiklar om Höllviken, Trelleborg och Limhamn. I vissa fall som i Limhamn tycks det ha märkts ordentligt för somliga medan andra inte noterat någon effekt. Det sammantagna budskapet i artiklarna är att Emporias effekt drabbar Malmö, inte så mycket andra kommuner. I Mobilia erkänner man också att man märkt av en ny konkurrens.

Snart öppnar Mobila 50 nya butiker och Triangelns köpcentrum kommer också att öppna sin nya del under året. I underlaget för detaljplanen för Mobilias ombyggnad skriver man att man räknar med att ta ca hälften av köpkraftstillväxten från omkretskommunerna.

En månad efter Emporias öppning ger alltså Sydsvenskan bilden av att det inte var så farligt, på något sätt klarar vi av att fylla alla nya köpcentra som växer upp.

Vi överskattar alltid hastigheten i en förändring – men underskattar kraften i densamma.

Minns hur det var första tiden efter att Öresundsbron hade öppnat, 1 juli 2000. Trafiken blev inte 10 000 fordon per dygn med en gång. Sydsvenskan hade den 27 september, alltså tre månader efter öppningen, en ledare med rubriken ”Parodin vid Öresund”.

Igår, måndag den 28 januari 2013 skriver Sydsvenskan i ett ledarstick a propos ett seminarium om vad landets dagstidningar betyder för det demokratiska samtalet. En viktig fråga. Lite självkritik hade nog stärkt tidningarnas betydelse.

One thought on “Emporiaeffekten”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s