Torghandel och matens värde

 

Hilton Food Group005Torghandeln i Trelleborg har problem skriver Sydsvenskan. Tidningen Guardian skriver om ett annat problem. Vi slänger alldeles för mycket mat som fortfarande går att äta. Det finns ett samband mellan dessa observationer. Vi måste lära oss mer och samtidigt värdera maten.

Mellan 30% och 50% av den mat som köps i USA och Europa kommer aldrig så långt som till våra munnar. Den slängs. FN räknar med att matproduktionen måste öka med 70% till 2050 om världens ökande befolkning skall få mat. I England har flera kampanjer för att få folk att tänka sig för innan de slänger maten – haft klent resultat. Mat är billigare än någonsin. I Storbrittannien går 10% av hushållsinkomsten till mat och dryck. 1950 var det 25%. Varför har det blivit så här. Tidningen Guardian menar att det är inte konsumenten eller detaljhandlaren utan de stora kedjornas eviga priskrig som drivit ner priserna på mat och att man bara fokusera på detta -priset. Utan att återfå en känsla för det verkliga värdet på maten – hur skall man få andra än de hungriga att sluta slänga den. Även i åtstramningstider ökar vinsten för de stora livsmedelsproducenterna. Detta handlar om mer än priset – det handlar om en känsla av ansvar för vad som är rättvist.

Persson i Rydsgård s

Vad har nu det ovanstående att göra med torghandeln i Trelleborg. Uthyrningen av platser har minskat med 20% på ett år. Kommunen har gjort goda insatser – skapat en toalett och ökat servicen. Ända så minskar kundunderlaget. Torghandlaren Jan-Erik Persson som började som åttaåring 1951 med att sälja grönsaker. Han syns här på bilden som jag tog för ca 10 år sedan. Han är bekymrad idag för torghandelns utveckling. Hans kollega fiskhandlaren noterar att det är mest äldre kunder.
Kan det vara så att vi idag har blivit så indoktrinerade med att priset är det enda viktiga. Livsmedelsindustrin skapar mervärde genom att ”förädla” produkterna. I stället för att sälja mat som är så nära sitt ursprung som möjligt så skapar man maträtter som sedan säljs djupfrysta.  Under skandalen med datummärkningsfusket häromåret visade det sig att en enda fabrik (på den lilla bilden ovan) levererar färdigpackad köttfärs till hälften av alla ICA butiker. Den skall vara hållbar över en vecka. Vi har svårt att bedöma innehåll eller kvalitet. Lyckligtvis har matfusket uppmärksammats i bl a dagspress och böcker. Men vi behöver lära oss mer själva. Handen på hjärtat – kan du skilja på pepparrot och palsternacka i grönsaksdisken? Bilden till vänster visar

IMG_7323

handel på Bondens Marknad i Malmö. Här kan man köpa produkter som är lokalt producerat, vilket är ytterligare en viktig aspekt i sammanhanget. Jag hade tillfälle att denna dag avlyssna ett samtal med en ung kvinna som tillsammans med handlaren och andra kunder fick tips och upplysningar som vi alla förstod hon blev tacksam för.

Och det är just detta. Här kan odlarna själva kan berätta om sina produkter. Att t ex svenska odlar av grönsaker inte får bespruta grönsaker efter midsommar medan de importerade holländska motsvarigheterna besprutas hela tiden.

Jag samtalade med en politiker från Trelleborg häromdagen som sade att ”vi måste nog bli bättre på att berätta vad vi har” Han menade då torghandeln och centrumhandeln i perspektivet av alla köpcentra som nu byggs. Detta gladde mig stort. Vi talar annars mer om det positiva ur många aspekter att värna om människors hälsa, kondition och matvanor. Att stödja torghandeln som är en stor källa till kunskap om mat och inspiration till bättre matvanor- det är också en angelägen uppgift.

Intresset från odlare och andra med kvalitetsprodukter finns. De blir fler. Bilden nedan visar en liten torghandel som uppstått tack vare ett samarbete med den lokala livsmedelshandlaren. Från kommunens sida blev man förvånad när förfrågan kom att få ställa upp sina stånd på det lilla torget. Man hade inte tänkt på att sådan verksamhet kunde förekomma där.

Det är dags att börja göra det och aktivt stödja tillkomsten av fler lokala marknader. Det kommer också att få en allt större betydelse för livet i förorter och de andra platser som drabbas av köpcentras konkurrens.

IMG_7313Läs här om torghandeln i Trelleborg i Sydsvenskanen.
Läs här tidningen Guardians artikel om maten vi kastar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s