Det är inte oavgjort när man spelar 0-0

Väla ParkeringJag läste häromveckan metaforen  som beskrev de stora politiska partierna som fotbollslag som bestämt sig för att spela 0-0. Det skulle ju kunna kallas oavgjort men det är inte en korrekt beskrivning. Inte om det beror på passivitet och inte minst om man misstänker en ovilja att spela.Väla Parkering
I Kristianstad har vi sett hur inte bara stora partier tiger utan det har varit en total samling på åskådarplats. Till och med på Kristianstadsbladets ledarblogg erkänner man (lite bittert) att det är en avsaknad av debatt. Inte bara när det gäller köpcentra utan även andra för politikers fåfänga stora projekt som den dyra arenan.
Man vill inte lägga sig i ”marknadsekonomin” säger man. Samma politiker blir upprörda om någon skulle föreslå mera marknadsekonomi för bostadshyror. Under tiden byggs det köpcentra i detta land som aldrig förr. Aktörerna som uppvaktar politiker för att få till en detaljplan är också aktiva. Dessa aktörer som ofta inte har längre horisont än att få en plan för att senare kunna sälja.

Strax innan nyår sålde NCC det projekt man bygger intill Triangelns köpcentrum i Malmö. Man sålde det till Vasakronan som äger resten av köpcentret. Tämligen förutsägbart med andra ord. Vad jag inte förstår är varför NCCs medarbetare har varit ute och hållit föredrag om hur bra och viktigt projektet är för Malmö. Alla visste ju att de skulle sälja och att de inte bryr sig om det blir bra eller dåligt senare. Det är ju någon annan som skall bekymra sig om den saken.
Triangelns köpcentrum ligger vid en av Citytunnelns stationer. Det talar man ofta och gärna om. Även Emporia som nu öppnat ligger vid en station. Vad man inte lika gärna nämner är att Triangeln bygger fler parkeringsplatser för bilar i ett garage. Emporia har 2500 platser i sitt p-hus och 500 till på marken. Mittemot Emporias entré finns det ytterligare ett p-hus. Mobilia har byggt ett p-hus med gratis parkering. Köpcentra är byggnader gjorda för bilsamhället.

Men det dyker upp tecken på att vår relation till bilen håller på att förändras. Att bilindustrin kämpar med en överkapacitet vet vi men det håller också på att bli en annan attityd till bilinnehav – inte minst bland unga. Man skaffar körkort allt senare. Ny teknik gör att frågan om hur och var i arbetar kommer allt närmre agendan. Varför fortsätter vi att pendla från våra förorter som under industrisamhället är arbetsuppgifterna kan lösas närmare där vi bor.

Idag skriver Christer Ljungberg en debattartikel i Sydsvenskan under rubriken ”Bilens roll blir en annan”. Christer är VD för Trivector och det är de som givit ut boken du kan köpa via länk ovan.

God Fortsättning på det nya året! Det skall bli spännande.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s