De lokala företagens helg

US-POLITICS-OBAMA-BUSINESSSvensk Handel har att lära av USA och sluta vara försvarare av köpcentra.

I USA äter man inte så mycket gås. Man äter kalkon. Det gör man vid en helg som kallas Thanksgiving till minne av de första emigranterna som kom till USA. Helgen som följer är sedan USAs största konsumtionshelg med reor och andra erbjudanden. Men – helgen därefter infaller Small Business Saturday. Då uppmanas amerikanerna att gynna de lokala företagen.Läs här Nu funderar även Storbrittannien att ta efter detta exempel. Läs här Småföretagen i USA har en stor betydelse för ekonmin. Det är här de flesta nya jobb skapas. När du handlar hos små lokala företag så stöder du den lokala ekonomin och det lokala samhället.

Detta vore ett initiativ att ta efter i Sverige, särskilt av Svensk Handel som man trodde redan stod på de små handlarnas sida. Nejdå – Svensk Handel slår vakt om köpcentra med dess kedjebutiker. Senast gick de till försvar i Sydsvenskan för Emporia. Läs här Det är konstigt att Sverige som tar efter USA i allt inte kan göra det även i detta fall.

3 thoughts on “De lokala företagens helg”

  1. Kul att du uppmärksammar den här intressanta kampanjen. De små företagen är livsviktiga för handeln och den svenska ekonomin. För att handeln ska fortsätta att vara intressant behövs variation. Men vi anser att det är kundernas efterfrågan som ska styra utbudet. Den lokala handeln har unika värden att erbjuda oss konsumenter. Den kan skapa en lokal mötesplats som erbjuder personlig service och en närhet i tid. Kundernas shoppinglust är inte heller ett nollsummespel, en variation av butiker ökar den totala kakan av shopping.

    Gilla

  2. Tack för din kommentar Magnus.
    Hela den här bloggen som ju heter Urbant Lokalt skulle ju handla om det lokala samhället som jag tror har framtiden för sig. I boken som jag puffar för ovan har jag skrivit ett citat av antropologen Thomas Hylland Eriksen:
    – Globaliseringen är självgående, framöver är det lokalsamhällets utveckling som blir utmaningen. Ju mer arbetslivet och kommunikationen globaliseras, desto mer lokal bör politikens bas vara.
    Jag har ju hackat på köpcentra till stor del eftersom de utgör ett konkret hot mot lokalsamhällets utveckling. Men jag får väl bättra mig och lägga mer vikt på det du tar upp.
    Den lokala handeln har en positiv ekonomisk påverkan lokalt genom dess samband med lokala underleverantörer mm. I England uppskattar man den effekten till en faktor tio jämfört med effekten av ett internationellt kedjeföretag.
    Lokalsamhällets betydelse i framtiden med en åldrande befolkning, ett ökat ensamboende, ett onödigt pendlande när ny teknik finns är av avgörande betydelse. Det går att räkna upp många skäl till att vi skall värna om det lokala.
    Sen är det naturligtvis intressant detta med att kundernas efterfrågan skall styra. Jag tror inte att det finns många kunder som efterfrågar köpcentra. Tvärtom brukar man säga att det räcker nu. Men när de väl finns där så åker man dit. Tillkomsten av köpcentra sker inte på kundernas begäran utan på finanskapitalets. Jämför med en biltrafiken. Det finns en stark politisk vilja att styra över bilåkande till kollektiv trafik. Man inför vägtullar, nu senast i Göteborg. I Malmö gör man det medvetet svårare att köra inne i stan.
    Här är det inte kunderna som styr. Det finns andra motiv till samhällsutveckling än det rent marknadsekonomiska.
    Slutligen håller jag med den danske arkitekten och forskaren Tom Nielsen som menar att vi idag omfattas av samma urbana värderingar oavsett var vi bor. Det går att bygga lattecaféer utanför storstädernas centrum.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s