Motorvägsstaden Kristianstad – Bromölla – Sölvesborg

Du har säkert sett dessa lådor längs motorvägarna. Bilden ovan är från Jönköping men den kunde vara tagen var som helst. Längs motorvägarna byggs handelsfastigheter men också andra verksamheter flyttar ut. Tvärtemot vad en del kanske tror så bygger Sverige fast oss i bilsamhället. Vi kommer att röra oss mellan dessa punkter av externverksamheter som det har kallats hittills. Snart blir det de gamla stadskärnorna som blir externa och motorvägsstaden det som är centralt

Den feta korven

I Danmark har Östra Jyllands urbana bälte kallats för den feta korven. Uttrycket målar upp en bild av en patient som blir fetare  och fetare med hårdnande artärer och risk för hjärtinfarkt. Området kallas också för ”100 kilometers staden”. Den är symptomatisk för den ojämna fördelningen av tillväxt i Danmark. Många utkantsområden upplever den motsatta utvecklingen till motorvägen E45. Utflyttning, tomma byggnader och allmän nedgång är en realitet för områden från Thisted söder ut längs den jylländska västkusten över till södra Fyn och Lolland Falster. Det har givit detta områden öknamnet ”den ruttna bananen”. Borgmästaren i Thisted har deklarerat ”Vi vill inte bara del av den ruttna bananen när Östjylland är den feta korven”

Ovanstående har skrivits av Lisbeth Öhrgaard, vid Kulturstyrelsen som jag härmed vidareförmedlar i min översättning. 100 km staden är alltså en mer eller mindre sammanhängande bebyggelse längs motorvägen från Århus och ner till bron till Fyn. Vägen kantas av stormarknader, externhandel och annat.

Vi gör vad vi kan i Sverige

På många ställen sker samma utveckling som i Danmark. E4 kantas av allt fler anläggning. Lilla Ljungby där konstnären Sven Ljungström en gång kämpade mot förödelsen som varuhusexpansionen skapade, ja där verkar man ha gett upp och bygger ut sitt externa handelsområde vid E4

 Motorvägsstaden Kristianstad – Bromölla

Mellan Kristianstad och Bromölla är det ca 15 km. I Bromölla har kommunen anvisat 35 ha för handel och andra verksamheter intill E22 och länsväg 116 ”som bland annat matar trafik från Småland”. Området kallas Åbylyckorna.
Även i Sölvesborg, någon halvannan mil längre österut längs E22 planeras ett nästan dubbelt så stort område som i Bromölla för samma ändamål.

Nu finns också risken att man i Kristianstads kommun bidrar till att bygga motorvägsstaden. Det projekt som kallas C4 Shopping ligger också vid E22. Styrelseordförande i C4 Shopping är Per Frankenius. Brodern Pål Frankenius är ledamot i styrelsen. Pål Frankenius är också styrelseledamot i KappAhl där han tidigare varit storägare. Det är han inte längre men det var en bra affär att sälja enligt Göteborgsposten:

Men medan vanliga småsparare tvingas skatta för utdelningen kan Jansson och Frankenius kvittera ut sin utdelning skattefritt. I praktiken använder duon utdelningen från Kapp-Ahl till att beta av de skulder de drog på sig när de köpte aktier i bolaget.

Viktigt möte måndagen den 26 november!

Nu skall Pål Frankenius alltså investera i mark invid E22 i Kristianstad. Förutsättningen är att det blir en detaljplan. Detaljplanen är ute på samrådsförfarande och i morgon, måndagen den 26 november är det ett offentligt samrådsmöte kl 18.30 i Yllan (gamla Yllefabriken) i Kristianstad. Om du läser detta och kan gå dit så gör det.

C4 Shopping är inte bara ett steg mot en stad som orienterar sig längs motorvägen. Projektet kommer att bidra till en konkurrens till handeln i citykärnan som i sin tur äventyrar ekonomin för att underhålla denna vackra renässansstads byggnader. Hela Kristianstads stadskärna är ett riksintresse. Men det finns inga statliga eller andra myndigheter som rår över lokalpolitikers styre över det kommunala planmonopolet. Det gör bara Kristianstads invånare själva.

3 reaktioner till “Motorvägsstaden Kristianstad – Bromölla – Sölvesborg”

  1. Det är sant, som det står i Bibeln: Åt den som har skall varda givet , från den som intet har skall tagas också det han har.
    Vill folk verkligen ha denna motorvägshandel eller har man slutat att reflektera och bara hänger med? Jag har talat med många om C4 Shopping och det visar sig, att väldigt många inte vet, vad det rör sig om. Östra Centrum och C4 Shopping tror många är samma sak. Miljön åsidosätts helt av dem, som makten haver. Vi har inte råd att bebygga vår åkermark. Ur miljösynpunkt är det förödande. Vem tar ansvar för kommande generationer?

    Gilla

  2. Så sant, så sant! Du ser verkligen inte skillnad om du kör in mot Västervik, Borås eller Trollhättan, överallt ser det likadant ut när du närmar dig stan: Rusta, ElGiganten, Jysk, McDonalds osv osv.
    Uppenbarligen har våra kommunpolitiker och C4Shopping-gänget skygglappar eller hybris (eller både och?) som inte inser vad de är på väg att skapa. Det är ett samhällstänk som är förlegat redan innan de satt spaden i jorden s a s.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s