Besöksfrekvensen minskar i köpcentra


Besöksfrekvensen avtar för köpcentra, åtminstone i Frankrike, enligt Le Figaro. Det senaste året har besöken minskat med 1 %. Omsättningen har minskat med 0,3% jämfört med en minskning av 0.8% för 2011. Låter inte mycket kanske men när man undersöker orsaken så blir det lite intressantare. Den viktiga medelklassen tillbringar längre tid i köpcentra men kommer inte lika ofta. Ofta så blir besöken ett sätt att studera utbudet för att sedan göra inköpen hemma via datorn eller direkt med mobilen.

Nästan ordagrant detsamma som i Le Figaro kan man läsa i tyska Handelsblatt som rapporterar från en handelskongress. Rekommendationen till detaljhandeln är att arbeta med alla media, internet såväl som fysisk handel. Omkring 2025 säger en prognos från Institu für Handelsforschung att en femtedel av alla detaljhandelsvaror kommer att köpas via internet. Även här noterar man beteendet att 65% av kunderna informerar sig via internet innan de gör inköp i butiker. Den ökade förekomsten av smartphones och tablet-PCs gynnar också detta beteende.

One thought on “Besöksfrekvensen minskar i köpcentra”

  1. Redovisade fakta talar för sig själva. I tider av varsel och förlorade arbetstillfällen kommer inköpen att minska, vilket självklart inte kan gynna handeln. Redan etablerade affärer i stadskärnorna blir lidande, då man dessutom vill bygga den ena stormarknaden efter den andra. Vår miljö tål inte, att vi skall köra långa sträckor för att handla och den goda åkermarken bör vi absolut inte asfaltera och bebygga. Det planerade C4 Shopping är planerat i ett mycket känsligt område helt nära Sveriges lägsta punkt. Den risk, som där finns för kommande över-svämningar, vill man bygga bort genom att höja upp byggnadernas grund två meter och alla känsliga ledningar skall läggas tre meter över havets nivå. Kostnader??? Initiativtagarna till C4 Shopping gör klokt i att i första hand se, vad Östra Centrum, som redan håller på att byggas, kommer att betyda för Kristianstads framtida handel.
    Ingegärd Lindgren-Myrberg

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s