Köpcentrumbusiness och Kristianstad

I veckan som gick var det köpcentrumbusiness i Cannes. Vackert väder och 19 grader varmt. Omkring 140 svenska köpcentrummänniskor var anmälda till MAPIC som evenemanget heter. Det är en förkortning av Le marché international professionnel de l’implantation commerciale et de la distribution. Det mesta sker ändå på engelska. De stora köpcentrumägarna som Steen & Ström, Eurocommercial och KF Fastigheter var där. Här vill man visa upp sina köpcentra, planerade och existerande för intresserade hyresgäster. MAPIC har utvecklats till en uthyrningsmässa något som dess föregångare ICSC (International Council of Shopping Centers) inte klarade av lika bra.

Wilner Andersson, som är Sverigechef för Steen & Ström tycker Mapic är bra:
Alla som på något vis är engagerade i branschen är här, alla de stora företagen och de viktiga detaljisterna. För oss är det viktigt att upprätthålla de kontakter vi har men också träffa detaljister som vill etablera sig i nya regioner.

Nu finns det ju många som är engagerade i utvecklingen av köpcentrumprojekt, men inte kanske på det sätt som Wilner Andersson tänker. Detaljhandlarna i Kristianstad centrum t.ex, som skriver protestlistor mot köpcentrumraseriet i kommunen. De är inte på plats i Cannes. Lika gott är väl det. Vem vill ha ett lokalt företag från Kristianstad till något köpcentrumprojekt i Kroatien eller Italien. Handlarna i Kristianstad har nog med sina affärer i Kristianstad. Det får de inte vara ifred med så länge till när Steen & Ström öppnat sin galleria med 70 nya butikslokaler och en del hyresgäster som man kanske hittat i Cannes.

Köpcentrumbranschen har träffats på detta sätt i Cannes i 18 år och lärt av varandra. Det är väl bara en av anledningarna till att likriktningen breder ut sig. En annan anledning är våra politiker som inte inser detta. Köpcentrumbranschen är sig dock inte riktigt lik. Som jag skrev i ett tidigare inlägg är man bekymrade över att de stora och attraktiva varumärkena blir allt färre sen fem år tillbaka. Nu visar det sig också att besöken i köpcentra minskar. Besöksfrekvensen är bara 93% av vad den var 2007 enligt en artikel i Les Echos och den alltid välinformerade journalisten Catherine Sabbah. Orsaken är internethandeln som ökat 30% första halvåret 2012. Det drabbar inte lika. Det är främst stormarknader, elektronikhandel som lider medan butiker med en ytstorlek under 750 kvm klarar sig bättre.

Se där! Det finns många av dessa i Kristianstad som alltså är de som klarar sig bäst. Varför gå över ån efter vatten?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s