Ströget- 50 år. Och sedan?

Scroll down for English version

Strøget i Köpenhamn fyller 50 år. För femtio år sedan kunde man köra bil här. Idag kan man knappt ta sig fram till fots i människoströmmen. Strøget har fått pendanger i form av tvärgator och parallelgator med samma innehåll, butiker och caféer. Andra gator kan leva ett betydligt stillsammare liv alldeles intill.

Ett kvarter från Ströget

Funderingarna över hur Strøget skall utveckla sig går i olika riktningar. En dansk framtidsforskare tror att Ströget som vi känner det kommer att försvinna och i stället bli:
–   ett utställningsfönster för lokalt förankrad mat och livsstil
–  en fysisk garant för virtuella butiker
eller
–  en lång nöjespark för turister
Från detaljhandelns organisationer tar man upp det numer uttjatade ämnet upplevelser och tror att butiker skall sprida sig över flera våningar och vara totalupplevelser.

Både framtidsforskaren och detaljhandelns företrädare utmålar sedan ett framtidsperspektiv där den digitala tekniken blir en del i kommunikationen med kunden och att gatan iscensättes och kontrolleras för att upprätthålla en uppdelning i olika koncept. De gatuartister vi ser idag kommer att motas bort och ersättas av utvalda artister som stämmer med – just det – konceptet. Man kommer att vara mer noga med vilka varumärken som får etablera för att kunden skall känna en anledning att besöka Strøget. En sådan butik är den nu öppnade Disney butiken vid Höjbro Plads. Musse Pigg har vunnit igen!

The pedestrian mall Strøget in Copenhagen celebrates its 50hs anniversary. 50 years ago you could go by car in thes street. Today you hardly make your way trough the masses of people. What will become of this street? Futurists and retail organisations make scenarios:
 – a display for locally anchored food and lifestyles
–  a real life representation of virtual shops
or
–  a long amusement park for tourists

All of these thinkers make scenarios where staging is central. Information technology will direct customers and help property owners to control the masses. A harder control of which brands will be allowed will also be implemented. All in favour of different concepts along the street. As a positive exampel they mention the Disney shop. Micke Mouse won again!

En tanke på “Ströget- 50 år. Och sedan?”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s