Konsum Värmland visar vägen

I dagens nummer av Dagens Nyheter (18 juli) skriver man om Konsum Värmland. Artikeln finns ännu ej på nätet. Länk bifogas så snart den kommer upp.
Konsum Värmland är ett av de starkaste kooperativa fästena i Sverige och en fristående förening. Man är dessutom landskapets störta arbetsgivare efter kommun och landsting. Marknadsandelen är 50%. Konsum Värmland står utanför Coop Sverige och tänker fortsätta med det. Man valde inte att byta till Arla utan behöll Milko. Argumentet var att kortsiktig vinst inte får gå före öppna värmlandska lanskap, bevarandet av mejeriet i Karlstad och det goda samarbetet med Värmlandsbönderna. Läs mer om Konsum Värmland här.
Artikeln i DN visar att det finns en annan väg – som stöder det lokala samhället och som inte faller för talet om en ”utveckling” som är ödesbestämd mot köpcentra. Eller för att citera den norska antroplogen Thomas Hylland Eriksen:
I stället för att skapa sterila ickeplatser och satelliter där nya områden avsätts för stadsutvidgning bör vi i framtiden skapa lokalmiljöer som pekar in mot sig själva. Globaliseringen är nämligen självgående, nu är det lokalsamhällets utveckling som är utmaningen. Ju mer arbetsliv och kommunikation som blir globaliserad, desto mer lokal bör politikens bas vara.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s