Kristianstads framtid kan beskådas i Norrköping – staden som flyttade in i ett köpcentrum


Kanske är det så att det som hände i Norrköping på 1970 talet kan komma att upprepas i Kristianstad med byggandet av Östra Centrum. Bilden nedan t.v. är från 70-talet och från Stadsarkivet.
I Norrköpings centrum öppnade 1968 Spiralen, ett av Sveriges första köpmannavaruhus. Köpmannavaruhus vara enskilda företagares idé om att slå sig samman för att möta konkurrensen från varuhusen som vid den tiden etablerades i snabb takt. 1977 byggdes i kvarteret intill ett köpcentrum, Linden, där Åhléns fick tjäna som ”dragare” längst in. Linden är ett av de få köpcentra i Sverige som har ritats av amerikanska köpcentrumarkitekter. CNI, Copeland, Novak & Israel fick väl inte så stor inverkan som de velat men de mjukt svängda linjer i atriumöppningen och den dyrbara rostfria handledaren var ett av deras avtryck. På andra sidan Linden låg Domusvaruhuset. Allt som allt vara det fyra lika stora kvarter som innehöll handel.

Under åren har de fyra fastigheterna byggts om och till. Domusvaruhuset hamnade i det ökända fastighetsföretaget Boultbees händer. Boultbee var det företag som köpte den kommunalt ägda Centrumkompaniet i Stockholm med 10 centra och gick sedan i konkurs. Alla utom ett har nu nya ägare. Domusvaruhuset i Norrköping ägs av Diligentia och heter Domino. De andra tre ägs numer av Lundbergföretagen. Tillsammans marknadsför de sig som Norrköping City, vilket inte är någon överdrift utan det är så det är i Norrköping. Dessa fyra kvarter ÄR Norrköpings centrum. Idag är den totala detaljhandelsytan i dessa fyra kvarter ca 65 000 kvm.

På 1970 talet rev man inte bara för dessa kvarter utan även runt om. På baksidan (för det är en baksida) ligger rivningtomterna nu som markparkering. Det kostar 10 kr/tim dygnet runt. Att behålla dessa rivningstomter har alltså visat sig så lönsamt att inget byggts sen 1970- talet, trots att det är bland de mest centrala tomterna i Norrköping. Ett aktuell examensarbete som illustrerar situationen i Malmö visar på just detta fenomen.

Mot Drottningatan med sina spårvagnar vänder sig de fyra kvarteren med sina stumma fasader. Den sammanlagda sträckan för dessa fyra är ca 350 meter. Gatan är helt ointressant. I skyltfönstren hänger stora foton av diverse slag. Den variation som en stadsgata skall ha med mindre fastighetsbredder, verksamheter av olika slag, saknas här.

I generalplanen som det hette på den tiden hade man gjort en prickad markering som antydde ett gångstråk mellan fastigheterna, parallellt med Drottninggatan som är huvudstråket genom Norrköping. Man anade knappast då att denna prickade antydan skulle bli det huvudsakliga stråket och därmed tömma Drottninggatan på liv.
Den stora kundströmmen finns således i ett inre stråk mellan fastigheterna. Nedan har jag gjort en principskiss där den röda linjen är det inre konstruerade stråket och den gröna är Drottninggatan.

Jämför med en situationsplan för Östra Centrum i Kristianstad. Centret ligger parallellt med gatorna i den gamla stadskärnan och har ett inre stråk precis som i Norrköping.

Fasaderna ut mot staden kommer sannolikt även här att bli lika intetsägande. Syftet är ju att få folk att röra sig INNE i centret. Östra Centrum blir nästan lika lång som de fyra kvarteren i Norrköping. Det blir 315 meter mot Norrköpings ca 350. Detaljhandelsytan blir 48 000 kvm mot Norrköpings ca 65 000 kvm. Men med tanke på att Kristianstad har en befolkning om 80 000 invånare mot Norrköpings 130 000 så blir det i själva verket en större anläggning i Kristianstad, relativt sett.

Så – den som är intresserad av hur det kan tänkas gå i Kristianstad kunde ju göra en studiresa till Norrköping och studera staden som flyttade in i ett köpcentrum. Sällan har en trivialisering av stadslivet demonstrerats så tydligt som här. Här i halvdunklet, mellan kebabställen, snabbmat och klädbutiker försigår folklivet.

Som avslutning kommer ett avsnitt ur Anders Wahlgrens film ”När Domus kom till stan” som går att ses på Youtube. De första minuterna av detta avsnitt handlar om Norrköping.

Jag fick ett mail den 8 mars 2013 från Dag Johansson som har varit stadsarkitekt i Norrköping och numer är stadsbyggnadsdirektör i Eskilstuna. Av tekniska skäl (vet inte hur man gör) kunde jag inte lägga in detta i kommentarsfältet utan här istället.

Hej!

Jag har ganska nyligen uppmärksammat din hemsida och tagit del av kloka tankar där. Jag förstår att du bl a kämpar med en stadsbyggnadsfråga om handelsgallerior i Kristianstad och att du där skrämmer med Norrköping som exempel.

Din iakttagelse av 70-talslösningen i Norrköping City stämmer ju absolut men det intressanta just nu kanske ändå är den förändring som nu sker där och som du kanske missat?

Det har tagit 40 långa år men nu byggs faktiskt mer stad i Norrköping av samma Lundbergs som en gång hjälpte till att riva staden. På de avrivna parkeringsplatserna bakom city så skapas nu något som mer liknar ”riktig stad” om än i stor skala fortfarande.

Jag var stadsarkitekt i Norrköping tills alldeles nyss och skulle kunna skriva åtminstone en novell om omsvängningen…………jag nöjer mig med två bilder som jag bifogar över entréer i gatuplan. Hur det såg ut 2010 och hur det kommer te sig ca 2014/15 när allt är färdigbyggt. Fortfarande lider staden av det dominerande inre gångstråket men nu ändå med bättre omgivning.

Dag Johansson

Så här ser det ut 2010

image001

 

 

 

Så här blir det 2014/15image002

 

 

3 reaktioner till “Kristianstads framtid kan beskådas i Norrköping – staden som flyttade in i ett köpcentrum”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s