Väla köpcentrums kulisser och Svensk Handels trendrapport

Jag har tidigare skrivit om köpcentret Mobilias kulisser. Mobilia vill med den gamla textilfabrikens återstående tegelbyggnader skapa en historia kring köpcentret som är helt och hållet påklistrad.

Annat är det då med de kulisser som finns inne i Väla köpcentrum utanför Helsingborg.
Här bryr man sig inte om att påstå att man har någon särskild historisk bakgrund som motiverar kunderna att känna en doft av autenticitet. Här är det Kalle Anka-kulisser rakt av. I sann Disney- anda har man byggt först en bottenvåning med butiker. Våningen ovanför har knappt ståhöjd och nästa våning är ännu lägre. Ett gammalt teaterkulissknep för att skapa en perspektivförskjutning och en illusion av att byggnaden är högre än den är. Så har man gjort i Disney World. Kulisserna i Väla har funnits där i många år och nu har man de senaste åren utökat med fler. Uppenbarligen går det hem hos kunderna. Detta ligger helt i linje med Svensk Handels Trendrapport 2012. Nedan kommer ett citat ur rapporten där man inför en ny term för vad man önskar, Festination(!) Ullared och det blivande Emporia köpcentrum är föredömen.

Vi kallar konsumtionsplattformen i Svensk Handels Trendrapport 2012 för FESTINATION. En lustfylld arena
med konsumtion, där ensam inte är stark. Festinationen innehåller allt vi behöver och lite till.
Här finns något för alla. Inte bara varor utan även tjänster, upplevelser, kultur, arkitektur och, inte minst viktigt, en mångfald av människor. De som förmår bygga attraktiva och välkomnande arenor med konsumtion är morgondagens vinnare. Men en Festination är inte enkel att skapa, underhålla och utveckla. Den kräver strategier och samspel mellan alla aktörer – på plats och online.
En attraktiv destination, en Festination, skapas genom att handeln finns med som en viktig drivkraft och självklar utgångspunkt i planeringen. Se på Ullared och Haparanda – eller på det som händer i Hyllie i Öresundsregionen just nu. Här samverkar olika intressen för att skapa attraktiva helhetslösningar med något för alla, året om, ligger i linje med vad Svensk Handel önskar i sin senaste trendrapport

;

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s