Svensk handel har publicerat en undersökning där sällanköpsvaruhandeln tror att konkurrensen från externaköpcentrum och från internationella kedjeföretag blir en stor utmaning för detaljhandeln och den egna butiken. Den största utmaningen för sällanköpsvaruhandeln anser emellertid handlarna vara den ökade konkurrensen från e-handeln. Den s k e-barometern visar att tillväxten för e-handeln under första kvartalet i år var 13%
Äntligen frestas man säga. Att externhandeln oroar inte bara handelns företrädare utan också alla som sysslar med samhällsbyggande och planering är känt sen länge. Externanläggningarnas effekt på bostadsområdescentra och mindre stadscentra har inte varit direkt utvecklande.. Intressant nog har e-handelns betydelse för t ex de jätteprojekt som nu byggs i Malmö (Emporia och Mobilia) mer eller mindre nonchalerats. I de underlag som finns för planbeslut när det gäller anläggningar som Emporia och Mobilia har e-handeln inte diskuterats alls.
I Storbrittannien är e-handeln däremot en realitet. 17% av all konsumtion via detaljhandel är idag e-handel. Inte konstigt då att nya köpcentra och gallerior marknadsför sig som ”mötesplatser” , dvs om vi mer och mer övergår till att handla via e-handel så skall vi ändå åka till dessa anläggningar för att ”mötas”.
Här bygger Mobila en ”mötesplats”