Limhamn inför hotet från Emporia

Inte långt från Limhamn centrum har det blivande köpcentret Emporia slagit upp ett stort blått öga i sin mörka fasad. Blicken är riktad mot Limhamn. Den stadsmässighet som finns runt korsningen Limhamnsvägen/Järnvägsgatan i Limhamn kan om några år ha försvunnit. I stället kommer Limhamnsborna att erbjudas en ”mötesplats” i Hyllie.

 

Limhamn har utvecklats under lång tid. En gång var det ett fiskeläge liknande Dragör. Medan Dragör har bevarat mycket av sin karaktär blev Limhamn utsatt för samma ”modernisering” som många andra svenska städer. Men ändå. Det är ett myllrande liv i centrum. En tydlig urban känsla som skiljer Limhamn från de flesta stadsdelscentra runt Malmö. Butikerna är för det mesta lokala företag, en befriande frånvaro av den vanliga uppsättningen kedjebutiker.

Limhamn har drygt hundera verksamheter i gatuplanet i centrum. Ungefär hälften är detaljhandel, resten är frisörer, banker, fastighetsmäklare osv. I mindre städer med marknader som är ungefär lika stora som Limhamns, som t ex Ronneby eller Karlshamn, finner man de vanliga kedjeföretagen representerade, men alltså inte i Limhamn. Här är närheten till Malmö centrum och köpcentra orsaken till att de ej anser det värt mödan att etablera i Limhamn.

Motorn i detaljhandeln i Limhamn är livsmedelsbutikerna. De står för 90% av omsättningen. Dessa butiker är ej av den senaste modellen och står därför inför en svår konkurrens när Emporia öppnar. Om livsmedelsbutikerna faller så faller också mycket av dragningskraften för Limhamns centrum. Limhamnsbornas köptrohet mot de egna livsmedelsbutikerna är ungefär densamma som i Trelleborg eller Landskrona, omkring 80%.

Limhamns centrum ligger mitt i ett område där det byggs och kommer att byggas mycket. Omkring hälften av Malmös befolkningsökning väntas tillkomma i dessa västra områden.

Limhamns centrums fortsatt öde hänger samman med hur väl man kan lyckas knyta an till de nya bostadsområdena. Hur väl man kan bevara och utveckla den stadsmässighet man har och som är en attraktion i sig. En stor del i attraktionen med stadsmässighet är att här träffar man folk man känner och kan även kolla på sådana man inte känner. Det är därför bra stadsmiljöer har goda platsbildningar. Det är något som de nya köpcentrumprojekt tagit fasta på. De talar om att de skall bli ”mötesplatser”. Limhamns centrum har dåligt med bra platsbildningar där det känns naturligt att stanna till.

En enkel lösning vore att bredda trottoaren på Järnvägsgatans soliga sida. Man skulle rent av kunna tänkta sig en trädallé. Järnvägsgatan är 18 m bred. Bilister på Järnvägsgatan behöver inte kunna göra en U-sväng i ett svep.

 

 

En tanke på “Limhamn inför hotet från Emporia”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s