Mobilia och autenticitet

Mobilia genomgår nu en stor ombyggnation och utvidning. Man vill bli ett ”stadscenter”. Det skall vara ”stadsmässigt”- gammalt möter nytt. Fastighetsägaren tar samma grepp som man gjort i Sickla i Stockholm. Man utnyttjar äldre byggnader som har en ”patina” för att ge intrycket att detta inte är en vanligt köpcentrum. Man vill som alla köpcentra idag också vara en ”mötesplats”. Av någon anledning vill man att besökaren skall dröja sig kvar lite längre än vad som krävs bara för att göra inköpen.Nyckelbegreppet i sammanhanget är då autenticitet. De gamla byggnaderna från tiden då här var textilindustri skall bidra med känslan att här finns något som är mer äkta, genuint.

En av de stora inom shoppingcenterindustrin, om inte den allra störste var developern, James Rouse, ”The merchant of Illusion” som titeln på en biografi om honom heter. Han banade vägen för något som arkitekturhistorikerna Margaret Crawford kallade ”framgångsrik förpackning av autenticitet”. Rouse förstod insiktsfullt att genuin arkitektur, med alla dess detaljer och associationer förskönade den vanliga syntetiska och karaktärslösa egenskapen hos ett köpcentrum.

Crawford menade att användning autenticitet som ett försäljningsinstrument innebär en uppgradering av värden när varor lånar en aura av kvalitet och autenticitet från sin omgivning. Detta är en process som Crawford och andra kallar en ”commoditization of American Culture”.

James Rouse skapade i Boston i de gamla hamnmagasinen Fanueil Hall och Quincy Market med början 1973. Projektet ritades av arkitekten Ben Thomson som också drev en möbelbutik med skandinaviska möbler i Boston. Gatubelysningen är samma som fanns i Kungsträdgården i Stockholm en gång. Det var landskapsarkitekten Richard Lamb som blev förtjust i dessa.

 

 

 

 

Samma idé har tillämpats på andra håll som i t ex St Cathterine Docks i London och nu skall alltså greppet tas i Malmö. Här skall de rester av Mab och Myas textilfabrik som ännu finns kvar skapa en patina och autenticitet åt det varuutbud vi känner från alla andra köpcentra.

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s