Sverige: där köpcentra härskar

Sweden: where malls rule. Det är rubriken på en artikel i Shopping Centers Today den 22 mars 2012. Det är konsultföretaget Cushman & Wakefields svenska gren som bidragit med underlaget till artikeln. Enligt dem har den yta som köpcentra representerar fördubblats mellan 1996 och 2011 för att nu uppgå till ca 4 miljoner kvadratmeter. Mätt per uthyrd yta per 1000 invånare så är det bara Norge som har mer. Orsaken till denna växt är enligt Charles Larsson, marknadsdirektör för Steen & Ström (som bygger Emporia i Malmö) att:

stadsplanerare och politiker har de senaste tio åren upptäckt att köpcentra är huvudaktörer i att skapa nya arbetsplatser. Så det har varit en mer positiv attityd till köpcentrumfastigheter som motorer i ekonomisk utveckling”.

Ett intressant påstående! De handelsutredningar som ligger som underlag för planbeslut brukar ju annars försöka motivera en etablering med att det finns ett marknadsmässigt utrymme och talar mycket tyst om de sysselsättningsmässsiga aspekterna. I grannkommunerna kanske det inte skulle tas väl upp.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s